Een werkgroep Privacy opgericht voor ondersteuning bij GDPR​

Een werkgroep Privacy opgericht voor ondersteuning bij GDPR​

Vorig artikel Volgend artikel

In Nederland hebben DLA Piper, IAB Nederland en BVA bond van adverteerders hun kennis en krachten gebundeld in een speciale werkgroep Privacy. Door het oprichten van deze werkgroep willen ze de totale markt van exploitanten, adverteerders en (media)bureaus van advies en documentatie voorzien op het gebied van de European General Data Protection Regulation (GDPR) en de e-Privacy Verordening.

AP

Daarnaast zal de werkgroep actief de dialoog met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) aangaan om gezamenlijk de zakelijke markt, maar ook de consument voor te lichten over alle komende veranderingen.

Naast de vele voorlichtingsbijeenkomsten, ons dossier privacy en onze samenwerking met DLA Piper was voor IAB Nederland het opzetten van de werkgroep een logische vervolgstap. Het wordt tijd dat we zorgen voor uniformiteit en dat we een centrale aanpak richting de consument hanteren in plaats van steeds vanuit één enkele discipline te handelen. Alleen door elkaar te helpen krijgen we straks een (werk)omgeving waarin de consument centraal staat, maar kunnen we er tegelijkertijd voor zorgen dat de advertentie-economie de motor blijft van het commerciële content rijke internet.
- Nathalie Peters, IAB-voorzitter.

Volledige markt bedienen

De werkgroep heeft inmiddels contact opgenomen met andere belangenbehartigers zoals Stichting Reclame Code (SRC), DDA, PMA, DDMA en DDD.

Nathalie Peters vervolgt: "Het is voor ons gewoon belangrijk dat de volledige markt van eenduidige en volledige informatie over de GDPR en straks de e-Privacy Verordening wordt voorzien. Om die reden hebben wij ook contact opgenomen met de andere verenigingen om ook van hen te vernemen waar zij en hun leden behoefte aan hebben."

Werkgroep

De werkgroep bestaat uit professionals uit de (online) advertisingindustrie. Namens BVA zal Machiel Bolhuis zitting hebben in de werkgroep. Andere leden zijn: Richard van Schaik (DLA Piper), Stephanie Reinders Folmer (DLA Piper), Lauren van der Heijden (Persgroep), Marc Roos (Improve Digital), Ed Kassens (Whooz). Namens IAB Nederland sluiten Nathalie Peters (IPG Mediabrands), Simon Hania (Adviesraad IAB Nederland), Jolien Siemerink (IAB Nederland) en Tim Geenen (Faktor) aan.

Na 25 mei

Machiel Bolhuis, lid commissie verantwoord BVA: "Ik vind het een goed besluit dat al deze spelers nu officieel hun krachten hebben gebundeld. Er is vanuit de markt duidelijk behoefte aan duiding, advies en informatievoorziening over de nieuwe privacywet. De werkgroep Privacy kan de markt hierbij helpen zodat ook na 25 mei brands goede en verantwoorde reclame kunnen blijven maken, uitgevers hun inkomsten kunnen behouden en tegelijkertijd de consument de controle houdt over zijn of haar data."

[Afbeeldingen © Kadmy - Adobe Stock]
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies