Effect ingame advertising bij consolegames valt tegen

Vorig artikel Volgend artikel

Games worden steeds vaker ingezet om merkbetrokkenheid te vergroten. Casual games zijn een effectief instrument.. Dat bleek uit de games van Campina's 'Creamshooter' en 'Breek de Code van LG', ingezet bij de lancering van nieuwe producten.

Ook in grote consolegames wordt getracht merkbetrokkenheid op te bouwen. Dat blijkt toch lastig te zijn. Het Londonse onderzoeksbureau Bunnyfoot heeft onderzoek gedaan naar de effecten van ingame advertising in sportgames als Gran Turismo3, NBA Live en Gotham Racing 3. In de spelen worden de advertenties op een natuurlijke manier, via billboards en boarding langs het virtuele speelveld onder de aandacht gebracht.

Met behulp van van onder meer eye-tracking technieken werd bij 120 spelers onderzocht in hoeverre de advertenties de aandacht trokken en of de boodschap uberhaupt bleef hangen.

De resultaten: bedroevend weinig effect. Bijna niemand herinnerde zich de advertenties. Gotham Racing scoorde zelfs op alle fronten 0%. Iets te spannend spel voor adverteerders waarschijnlijk.

Iemand met meer onderzoekscijfers naar de effecten van InGame Advertising?

Paul van Heel

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies