Autoindustrie maakt 'switch' naar internet

Vorig artikel Volgend artikel
1138875758auto online

Het aantal auto-advertenties is de laatste twee jaar hard gedaald. Afgelopen week meldden drie verschillende Amerikaanse bronnen dat het aantal auto-advertenties in December 2005 in de VS gemiddeld tussen de 15 en 20% was gedaald. Er is meer budget gegaan naar internet, en dat is hard aangekomen in advertentieland, die voor zo'n 30% van de inkomsten afhankelijk was van de autobranche.

Voor het zevende kwartaal op rij daalde de inkomsten nu, en redenen die de Newspaper Association of America hiervoor aanvoert zijn de moeilijke tijden voor de autoindustrie in Amerika zelf, de concurrentie vanuit Japan en de 'switch'naar internet .

Advertenties met een nationaal bereik van autofabrikanten stegen in het derde kwartaal van 2005 nog wel met 24%, in tegenstelling tot de gerubriceerde advertenties van veel autodealers. Kranten hopen dat de reorganisaties die aan de gang zijn bij Ford en General Motors deze ontwikkeling nog versterken, maar web-advertenties blijken een succesvol alternatief. Het lijkt bovendien op een tijdelijke opleving. Veel autodealers gaven aan, dat nu al 1 op de 10 mensen, voordat ze een showroom bezoeken, gekeken heeft naar het aanbod op de site. Grote autodealers in Amerika snijden volgens Newspaper Association in de uitgaven aan 'traditionele media'als kranten, en investeren in internet. Bron: (WSJ)

Paul Aelen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies