Reclamerestricties nieuwe media

Vorig artikel Volgend artikel
1124439610responsibility

Mediabedrijven maken zich zorgen over de aangekondigde beperkingen die de Europese Commissie wil opleggen aan het gebruik van nieuwe reclamemedia als internet, mobiele telefonie en video-on-demand.

Dergelijke maatregelen, die de creativiteit en nieuwe ontwikkelingen van de nieuwe media zouden bedreigen net nu zij aan impact beginnen te winnen, zouden in 2010 van kracht moeten worden.

Mediabedrijven klagen dat degenen die deze media moeten reguleren er maar weinig verstand van hebben.Tot op heden bestaat er eigenlijk alleen EU-regulering op het gebied van televisiereclame. Daarbij gaat het onder meer om de maximale hoeveelheid commercials per uur en een beperking van product placement.

Hoewel de huidige plannen volgens sommige deskundigen weinig realiteitszin tonen, zijn anderen blij met een beperkte vorm van regulering.

Tegen 2010 bestaat de analoge mediaconsument niet meer; regels zijn nodig om de introductie van digitale media in goede banen te leiden. Als zelfregulering aan de reclame-industrie overgelaten wordt zullen niet alle bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en zichzelf beperkingen opleggen.

Bron: Media Week

Founder Institute

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies