Online advertising, wat zijn de grootste ontwikkelingen voor 2014?

Vorig artikel Volgend artikel
Online advertising, wat zijn de grootste ontwikkelingen voor 2014?

Turn publiceert ieder kwartaal de Advertising Intelligence Index waarin de voornaamste trends en ontwikkelingen worden behandeld op het gebied van online advertising. Afgelopen maand is de nieuwste Index gepubliceerd. In deze blog worden de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor 2014 behandeld.

Trending 1 eCPM stijgt hard door concurrentie

Over het algemeen is de eCPM van online advertising hard gestegen. Hierbij neemt social media advertising met 24% de leiding. Daarnaast is display advertising met 19% geplust en video met 4%. De grootste daler is mobile advertising met 40%. Deze forse daling is te verklaren door de enorme toename van het aantal apps en mobiele websites. Het afgelopen jaar hebben veel bedrijven ervoor gezorgd dat hun website responsive is, waardoor deze zonder moeite op de smartphone bekeken kan worden. 

Over het algemeen blijft display advertising het meest concurrerend, gevolgd door social advertising, videoadvertising en mobile advertising.

Trending 2: Concurrentiestijgingen- en dalingen in verschillende sectoren

Turn heeft deze veranderingen verder toegespitst op verschillende sectoren. Hierbij valt op dat de sectoren entertainment/kunst, reizen, electronics, financiële dienstverlening en telecom begin dit jaar gestegen zijn met circa 50 tot 60%. Aan de andere kant zijn sport/recreatie, sieraden, kantoorbenodigdheden, auto’s en onroerend goed minder concurrerend geworden. In onderstaande graphic zijn de exacte percentages per sector zichtbaar.

Trending 3: Regionale verschillen

Turn heeft voorgaande gegevens verder gerangschikt naar de verschillende continenten. Hieruit komen een aantal belangrijke veranderingen naar voren.

Europa en Amerika

Opvallend is dat in Europa de mobiele markt meer concurrerend is dan de video markt. Wel is het volume van videoadvertising het snelste gestegen wat aantoont dat online video’s een steeds prominentere rol innemen.

In Amerika zijn de prijzen het snelst zijn gestegen voor social advertising. De mobile advertising markt is in dit continent het eerste halfjaar gedaald, maar won terrein in de tweede helft van het jaar. Verder zijn de prijzen van alle andere kanalen ook gestegen. Het volume is voor videoadvertising het snelste gestegen. Het aandeel mobiele impressies op tablets was het hoogste in deze regio.

(Klik op de afbeelding voor een groter formaat)

ads

Azië en Afrika

Als er wordt gekeken naar het Aziatische continent, valt op dat mobile advertising flink is gestegen het afgelopen jaar. Het gebruik van Paid data is in kwartaal 3 van vorig jaar meer dan verdubbeld. In Afrika is net als in Azië mobile advertising gegroeid. Displayadvertising had hier de snelste stijging, nauw gevolgd door social advertising.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies