Game changer van Google: Ads alleen betalen als ze bekeken worden

Vorig artikel Volgend artikel
Game changer van Google: Ads alleen betalen als ze bekeken worden

Google gaat als eerste online advertentienetwerk zijn klanten enkel factureren voor advertenties die ook daadwerkelijk zijn bekeken. Het gaat om een radicale ommekeer voor de 2 miljoen sites wereldwijd die Google Ads publiceren. "Waarom zou een marketeer betalen voor een advertentie die niemand heeft gezien?" Zo vraagt Neal Mohan, vice president display advertising products bij Google, zich af.

Het probleem van advertenties die niet worden bekeken heeft de industrie al een tijd geplaagd. Geschat wordt dat de helft van alle online advertenties niet worden bekeken omdat ze op plaatsen op de pagina staan waar websitebezoekers niet komen.

Ondanks de explosieve groei wordt nog altijd maar een vijfde van alle reclamebudgetten op internet gespendeerd. Google hoopt met deze maatregel de efficiëntie van reclamecampagnes te verbeteren en marketeers over te halen meer geld op internet te gaan spenderen.

Volgens de nieuwe manier van meten zal een advertentie slechts aan de klant worden gefactureerd wanneer 50% ervan gedurende meer dan één seconde voor de bezoeker zichtbaar is geweest. Google heeft een speciale technologie ontwikkelt die toelaat te meten of de advertentie zichtbaar is en welk gedeelte ervan op het scherm gezien is.

Verwacht wordt dat de advertentieprijzen zullen stijgen omdat ‘onzichtbare advertenties’ nu uit het aanbod verdwijnen, zo besluit de Financial Times.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies