Advertising18.10.2013

Het verhaal achter de GTI BannerBahn campagne: samenspel online en offline


Hij kan je bijna niet ontgaan zijn: de GTI BannerBahn. De indrukwekkende campagne rondom de lancering van de nieuwe Volkswagen Golf GTI oogstte veel lof en genereerde ontzettend veel aandacht. GTI BannerBahn werd ontwikkeld door ACHTUNG!. Art Director Jort Schutte en Producer Délia Lauret vertellen het verhaal achter de campagne.

Op 13 september racete de nieuwe Volkswagen Golf GTI op vliegveld Twente over een reusachtig parcours van 2000 vierkante meter, met hierop levensgrote schilderingen van de websites van NU, De Telegraaf, Autoweek en GeenStijl. De race werd op deze dag uitgezonden op de genoemde websites, met aan de bezoekers de opdracht om de auto zo snel mogelijk tot stilstand te vangenmet een klik op de muis. Anton uit Hoofddorp bleek het snelst en ging met de hoofdprijs aan de haal: een hagelnieuwe Golf GTI.

het-verhaal-achter-de-gti-bannerbahn-cam.jpg
het-verhaal-achter-de-gti-bannerbahn-cam.jpg

Wat waren de opdracht en doelstellingen voor deze campagne?

De opdracht was om awareness te creëren voor de nieuwe Golf GTI, niet met alleen traditionele reclame maar op een innovatieve en spraakmakende manier, want dat past bij het karakter van de Golf GTI, voor veel mensen toch de eerste GTI voor het grote publiek.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen voor deze mix tussen online en offline?

De Golf GTI is sinds zijn introductie in 1974 nog steeds de meest toonaangevende ‘hot-hatch’ in het GTI-segment. Met de introductie van de zevende generatie wilde Volkswagen de wereld laten weten dat hun GTI nog steeds onverslaanbaar is. Daar alleen maar over opscheppen past niet bij een merk zoals Volkswagen, dus wilden we iedereen de mogelijkheid geven dit te ervaren. 

Helaas is het onmogelijk om heel Nederland een proefrit te laten maken. Door te kiezen voor interactieve media met een enorm bereik (banners op de grootste website van Nederland) waren we in staat om heel veel mensen de GTI te laten ervaren. Maar we wilden wegblijven bij het zoveelste race-spelletje wat in banners plaatsvindt. We wilden iedereen de ‘echte’ snelheid en kracht van de GTI laten zien. Daarom hebben we de echte GTI laten racen over reusachtig geschilderde websites en kreeg heel Nederland de kans de GTI te vangen in een online omgeving. 

Hoe is de digitale kant van de creatie vormgegeven? 

Toen het idee eenmaal op tafel lag, hebben we verschillende manieren bedacht om de GTI BannerBahn te ontwikkelen, variërend in haalbaarheid en pragmatiek. Alles werd voortdurend getoetst aan concept en haalbaarheid. Stap voor stap hebben we elke keer een knoop doorgehakt, zo werd het plan steeds concreter.

Zo zijn de streaming camera’s onder een drone vooral geboren vanuit het feit dat werken met bijvoorbeeld een hoogwerker met camera op het parcours wat aan de onveilige kant bleek. Met deze aanpak hebben we samen met thispagecannotbefound.com gekeken naar wat de beste, meest efficiënte en stabiele aanvliegroute was. 

Daarnaast was voor het mogelijk maken van een race op de grootste websites van Nederland een nauwe samenwerking met Adrime en Mediacom erg belangrijk. Alle sites moesten er klaar voor gemaakt worden, goed bereikbaar zijn op het moment dat de GTI er overheen scheurde en alles moest feilloos werken.

Hoe hebben jullie de live game online in de banners voor elkaar gekregen?

Dit was een hele klus. Samen met Kwasten met de Gasten en zo’n 900 liter verf zijn de vier websites levensgroot nageschilderd. De race werd gefilmd en gestreamd naar de banners. De uitdaging zat hem in het naadloos aansluiten van alle banners op de verschillende platformen. Samen met de filmcrew, developers en mediapartners is er een nauwe samenwerking geweest om te zorgen dat alles gladjes verliep.

Welke software hebben jullie voor de campagne ingezet?

We hebben met heel veel verschillende software gewerkt voor design, development en videoproductie. Een greep hieruit zijn Photoshop, Illustrator, After Effects, Flash en Flame Premium. De oefengame hebben we voornamelijk in Flash opgezet (gedrag, flow, testen). Uiteindelijk is alles omgezet in HTML omdat het een multiplatform campagne was en vooral mobiel nog veel gespeeld wordt. Design (interface, beeldbewerking, print) is ontwikkeld met Photoshop en Illustrator.

Tegen welke uitdagingen liepen jullie aan in het creatietraject?

Tussen concept en realiteit zit altijd een discrepantie, wat je denkt dat het beste werkt voor het idee blijkt soms, budgettair of realistisch, niet haalbaar. De uitdaging ligt dan altijd in het idee met zo min mogelijk concessies en kleerscheuren door de ‘reality check’ heen te krijgen. Bij het ontwikkelen van het oefenspel hebben we lang gestoeid met de snelheid van de auto en de route door de banners. Soms wat het veel te makkelijk, maar had je wel de tijd om de auto goed te bekijken en soms was het veel te moeilijk, maar dan reed de auto wel het meest realistisch. Dan is het een kwestie van testen, tweaken, testen, tweaken en nog eens testen en tweaken. De jongens bij Thispage zijn daar erg goed en flexibel in.

Wat zijn de resultaten van de campagne, kunnen jullie daar iets over vertellen?

Zeker, de behaalde resultaten op de racedag zelf waren zeer goed. Tijdens de race hadden we een CTR van 22,5% en 10.000 mensen hebben de GTI daadwerkelijk gevangen. Daarnaast hebben we met het geïntegreerde mediaplan de helft van Nederland gemiddeld vijf keer bereikt. 

Zien we de campagne als inzending terug bij prijzen als de SpinAwards?

Deze gaan we zeker insturen en het is altijd mooi meegenomen als die in de prijzen valt. De volledige campagne is nog terug te zien via Facebook

Deze blogpost is geschreven door Nienke Schipper, Communications Manager Benelux Adobe.

Verder lezen over Adobe

Adobe geeft indrukwekkend voorproefje van AI in videobewerking

Adobe maakt het mensen die video's bewerken steeds makkelijker: ze kunnen nu hele objecten veranderen, verwijderen of erbij zetten in hun video. En er is meer.

Online15.04.2024

Adobe geeft indrukwekkend voorproefje van AI in videobewerking

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

De populaire designtool Canva doet een grote overname: Affinity. Misschien zegt Canva je meer dan Affinity, maar het betekent vooral dat Adobe moet gaan oppassen. Affinity maakt namelijk dezelfde soort producten als Adob...

Online27.03.2024

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

Adobe Project Music GenAI Control is de Photoshop voor muziek

Project Music GenAI Control wordt al gekscherend de ‘Photoshop for Music’ genoemd. Deze nieuwe experimentele tool van Adobe Research is zo ontwikkeld dat de manier waarop je gemaakte audio en muziek kunt creëren en...

Technology01.03.2024

Adobe Project Music GenAI Control is de Photoshop voor muziek

​Adobe draait koop van Figma terug: dit is waarom

Adobe, bekend van onder andere Photoshop en Acrobat Reader, was van plan om Figma te kopen maar ziet hier nu toch vanaf. Figma, het bedrijf achter het programma Figma, dat wereldwijd wordt gebruikt om ontwerpen te maken...

Technology19.12.2023

​Adobe draait koop van Figma terug: dit is waarom

​Adobe steelt met speciale jurk en AI-videobewerking de show

Adobe hield vorige week een conferentie en daarbij heeft het publiek regelmatig zijn kaak van zijn schoot moeten halen. Adobe komt met kunstmatige intelligentie-toepassingen die enerzijds heel indrukwekkend zijn, maar an...

Technology16.10.2023

​Adobe steelt met speciale jurk en AI-videobewerking de show

​Photoshops nieuwe generatieve AI blaast de wereld weg

Deze week ging er iets bijzonders viral op TikTok en dat was niet een leuk dansje. Het was de de generatieve AI van Photoshop. Adobe kondigde de nieuwe kunstmatige intelligentie-mogelijkheden deze week aan en ze zijn ver...

Online26.05.2023

​Photoshops nieuwe generatieve AI blaast de wereld weg

Adobe komt -hoe kan het ook anders- met eigen antwoord op Dall-E

Adobe kennen we natuurlijk van Photoshop: het bedrijf weet precies hoe je beeld moet manipuleren. Het verbaast ons dan ook niet dat het met een eigen variant van Dall-E komt. Het heet Adobe Firefly en ook hierbij kun je...

Online21.03.2023

Adobe komt -hoe kan het ook anders- met eigen antwoord op Dall-E

​Wordt Photoshop gratis voor iedereen?

Photoshop wordt in de toekomst waarschijnlijk gratis. Er is op dit moment een test bezig in Canada met een Photoshopvariant die je gebruikt in de browser. Het plan is om dit naar de rest van de wereld uit te rollen als h...

Online15.06.2022

​Wordt Photoshop gratis voor iedereen?

Verder lezen over Campagne

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief
Bizar nieuws dat echt waar is: Waddenvereniging voert slim campagne

De Waddeneilanden zijn een plek waar je absoluut een keer geweest moet zijn. Het staat met stip op 1 in de Bucketlist van dingen die je gezien en gedaan moet hebben in eigen land. Je kan er écht het gevoel hebben op vak...

Online14.02.2023

Bizar nieuws dat echt waar is: Waddenvereniging voert slim campagne

Verder lezen over Volkswagen

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Persoonlijk vind ik inparkeren en opladen van een EV niet echt een lastige klus. Het vinden van een lege parkeerplaats is dat ook niet, zolang je voor een parkeergarage kiest waar het bord voor de inrit aangeeft dat er n...

Automotive11.01.2024

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

Het zat er in 2023 al het hele jaar aan te komen; een soort van herstel van de verkoop van nieuwe auto’s. Vanaf de eerste maanden liep het aantal registraties al voor op dezelfde periode in 2022. Alleen in december lag...

Automotive03.01.2024

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoop
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Er wordt al een tijd over gesproken en technisch is het al lang mogelijk. Waarom zou je je opgeladen elektrische bolide niet gebruiken om je huis van stroom te voorzien? Dit zogenoemde bidirectionele laden kan een behoor...

Automotive08.12.2023

Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzien
VW schaalt EV-productie af

Het gaat niet goed met de verkoop van elektrische auto’s. De vraag is dit jaar niet alleen in Nederland afgenomen. Als gevolg van die dalende vraag naar EV’s heeft Volkswagen besloten om de productie in haar fabriek...

Automotive16.11.2023

VW schaalt EV-productie af

Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV's
​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Volkswagen ID.Buzz in de uitverkoop

Volkswagen maakte meer dan 75 jaar geleden de eerste uitvoering van haar welbekende busje. De T1, T2 en al diens opvolgers – inclusief de camper-uitvoeringen - waren, zijn en blijven ongekend populair onder hippies, su...

Automotive17.10.2023

Volkswagen ID.Buzz in de uitverkoop

Seat gaat verdwijnen, Volkswagen kiest voor Cupra [UPDATE]

UPDATE (7-9, 12u00): De oorspronkelijke berichtgeving, dat gisteren in diverse media verscheen, wordt door de CEO, Thomas Schäfer op zijn eigen LinkedIn kanaal weerlegd. "Ondanks onnauwkeurige berichten in sommige med...

Automotive06.09.2023

Seat gaat verdwijnen, Volkswagen kiest voor Cupra [UPDATE]