Advertising26.07.2013

Amerikaanse online uitgevers gebruiken veel native advertenties


amerikaanse-online-uitgevers-gebruiken-v.jpg
amerikaanse-online-uitgevers-gebruiken-v.jpg

75% van de online publishers in de VS maakt gebruik van zogenaamde native advertenties op de site. 15% overweegt dat binnenkort ook te gaan doen. Dit meldt Marketingland in een artikel over een onderzoek dat de Online Publishers Association door eMarketeer heeft laten uitvoeren.

Wat zijn native advertenties?

Native advertenties zijn advertenties die “geïntegreerd” zijn in de website van de online uitgever en dus niet, zoals display advertenties zomaar gekopieerd kunnen worden naar andere platformen of sites. Een soort “inheemse” advertenties dus: advertorials, door en in de vormgeving van de site geïntegreerd, context relevante non-standaard advertenties, geautomatiseerde content zoals twitterfeeds e.d. met commerciële inhoud. Hier volgen de definities die de Online Publishers Association hanteert:

defenities-native-advertising.jpg
defenities-native-advertising.jpg

Dit is goed nieuws, het toont namelijk aan dat alle online uitgevers begrijpen dat het geld verdienen met online interactiviteiten meer is dan het op de traditionele wijze laten zien van display-advertenties. Zeker in combinatie met Social Media zijn de mogelijkheden om de gebruikers van je site te betrekken bij voor hen interessante producten bijna eindeloos, en in al die gevallen zal de adverteerder qua uitstraling zich moeten verpakken in de vormgeving en functionaliteit van de site die men voor de commerciële activiteiten benut. We kennen de situatie in Nederland niet, maar laten we niet twijfelen: als online uitgevers met hun producten willen overleven, zal het niet afhangen van display maar van native advertising.

Er is natuurlijk ook een keerzijde en dat heeft te maken met het feit dat er ook een geaccepteerde werkwijze is waarin een uitgever en de redactie altijd wel duidelijk maken dat lezers geconfronteerd gaan worden met een door derden betaalde content. Hoe smarter en meer native de advertentie uiting wordt hoe moeilijker is het om als bezoeker inhoud, redactie en commercie te kunnen onderscheiden. Volgens de Amerikaanse wetgeving, die door de FTC (Federal Trade Commission) op naleving wordt gecontroleerd, moet advertentionele inhoud altijd door de uitgever ondubbelzinnig kenbaar moeten worden gemaakt. Ook als het gaat om een advertorial, informercial of mond-tot-mond reclame. Iedere uitgever weet dit, en toch komt uit het onderzoek naar voren dat maar liefst 21% van de uitgevers dit niet hebben gedaan bij sommige native advertenties.

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’