Advertising04.06.2013

Speel met je AdWords travel-campagne in op externe factoren


speel-met-je-adwords-travel-campagne-in-.jpg
speel-met-je-adwords-travel-campagne-in-.jpg

Reizen blijft één van de grootste segmenten binnen de online marketing. Door het toenemend aantal mogelijkheden online, wordt het voor travel agencies steeds interessanter mee te gaan in het adverteren online. Hieronder enkele voorbeelden waarmee travel campagnes meer rendement kunnen behalen, door in te spelen op externe factoren.

Weersverwachting
Nederland is een land met een erg onzekere weersverwachting. Zomer hoeft niet direct te betekenen dat het geen herfstweer wordt, lentes kunnen tegenwoordig steeds vaker voor zomer door, en wanneer nou precies die winter eindigt is maar onduidelijk. Garanties over het verwachte weer kunnen steeds minder gegeven worden. Dit alles heeft natuurlijk impact op het reis- en zoekgedrag van de Nederlander. Travel agencies kunnen hier prima op inspelen door met hun advertenties in te spelen op het huidige weer in Nederland. Wanneer we met z’n allen weer eens weken met de regenlaarzen en paraplu’s lopen, kun je jouw advertenties dusdanig aanpassen zodat de advertentie meteen de interesse wekt bij de consument. Beter nog, de gedachte van de consument als het ware lezen. Niets beter dan te beginnen met: “Heeft u ook zo’n behoefte aan de zon?” Er zullen maar weinig consumenten zijn die deze behoefte niet ervaren.

weersverwachting.jpg
weersverwachting.jpg

Inspelen op weersverwachtingen kan ook door biedingen van zoekwoorden te verhogen wanneer een bepaald weerstype zich voordoet. Google biedt namelijk de mogelijkheid om, door middel van een script dat toegevoegd dient te worden aan Google AdWords, biedingen van zoekwoorden automatisch aan te passen aan het weerstype op een specifieke locatie. Wanneer het bijvoorbeeld regent in Rotterdam kan een zoekwoord met locatietargeting Rotterdam, zoals “paraplu kopen”, bij regenachtig weer een hoger bod toegewezen krijgen dan wanneer de zon schijnt. Aan de andere kant, wanneer het stralend weer is, kan bijvoorbeeld een dierentuin besluiten de biedingen automatisch te laten verhogen op zoekwoorden als “dagje weg”. Men gaat immers liever met mooi weer naar de dierentuin dan op een regenachtige dag. Meer informatie over het instellen van scripts kun je vinden op: https://developers.google.com/adwords/scripts/docs/tutorials/bid-by-weather.

Natuurrampen
Een ander voorbeeld van externe factoren waarmee travel agencies rekening moeten houden zijn eventuele natuurrampen. Stel, je bent een travel agency gespecialiseerd in reizen naar Azië. Wanneer een natuurramp uitbreekt in bijvoorbeeld Thailand, is het niet verstandig hierop nog te adverteren. Althans niet voor de eerst volgende periode. Men is huiverig en zal geen vakantie boeken naar Thailand. Besteed je budget dan verstandig en verdeel het over eventuele andere bestemmingen die wel interessant kunnen zijn voor de consument.

Politieke situatie
Hetzelfde geldt uiteraard voor de politieke situaties in landen. Zoals de afgelopen jaren vaak is voorgekomen in bijvoorbeeld landen als Tunesië en Egypte, kunnen zich daar flinke opstanden voordoen. De Nederlandse consument zal er met geen haar op zijn hoofd aan denken naar deze landen op vakantie te gaan. In situaties van politieke onrust is het beter de advertenties naar deze landen helemaal te stoppen en het budget toe te wijzen aan campagnes die wel winstgevend kunnen zijn.

Uiteraard zijn er nog veel meer externe factoren waar rekening mee gehouden dient te worden, dit is maar een kleine greep. Belangrijk is dat zulke factoren in acht worden genomen bij het beheren van online campagnes. Dit kan grote verschillen aan winstmarges, of zelfs alleen al interessante bezoekers opleveren.

Deze blog is geschreven door Lisette Huijzer, lead SEA consultant bij online marketing bureau Expand Online.