Advertising13.12.2012

De 5 advertising trends van 2012


de-5-advertising-trends-van-2012.jpg
de-5-advertising-trends-van-2012.jpg

Het zou goed kunnen dat je dit bericht leest vanaf een mobiel apparaat. Misschien ook niet, maar de trend dit jaar is toch wel dat mensen het nieuws steeds vaker lezen via mobiele apparaten. Vandaar dat Marshall McLuhan vroeger ook gelijk had: ‘The medium has more of an influence than the content it conveys.’ Het gebruik van mobiele apparaten is ook terug te zien in het overzicht met de populairste manieren om te adverteren. Er wordt steeds meer rekening gehouden met de manieren waarop consumenten in aanraking komen met content op het internet. Sommigen zien het als een kans om het digitale adverteermodel drastisch aan te passen. Anderen zien het als een kans voor publishers om op een goedkopere manier te adverteren.

1. Native Advertising

De term ‘native advertising’ werd voor het eerst geïntroduceerd door Fred Wilson op de OMMA Global beurs in september 2011, maar werd aan het einde van 2011 al snel populairder. Het kan gezien worden als adverteren in een context, of het nu in een app is of in content op website. Populaire termen als Sponsored Stories en Sponsored Tweets zijn een bekend voorbeeld hiervan. Traditionele banners lijken minder goed te werken op mobiele apparaten, vandaar dat deze manier er wel voor zorgt dat de aandacht van de lezer wordt gewekt.

2. Action-Based Advertising

Deze manier lijkt op de vorige, alleen het verschil is dat de consument iets moet doen om de advertentie te laten werken. Een goed voorbeeld hiervan is dat je een Sponsored Story niet ziet totdat één van je vrienden in aanraking is gekomen met een specifiek merk waar de Sponsored Story van is. Er wordt gezegd dat zulke advertenties tien keer zo vaak worden aangeklikt dan traditionele banners.

3. Location-Based Marketing Cools Off

Aan het eind van 2010 en in het begin van 2011 moesten marketeers eventjes wennen aan de ‘launch deals’ van Foursquare. Wanneer je met Foursquare incheckte op een specifieke locatie, kon je een aanbieding krijgen, bijvoorbeeld een gratis kopje koffie bij een koffiezaak.

4. Daily Deals Cool Off

De manier van Foursquare kan vergeleken worden met de weg die Groupon volgt. Elke dag kregen consumenten de kans om aanbiedingen te krijgen van diverse bedrijven. Na een opleving in 2011, was 2012 een slecht jaar voor sites als Groupon en LivingSocial. Toch blijft het een populaire manier om advertenties op de markt te brengen.

5. Internet Blackouts

Wat ga je doen wanneer je concurrenten aan consumenten vragen om hun producten te tweeten, delen, liken en een +1 te geven? De enige oplossing is om juist de andere kant op te gaan en ze te vragen om weg te gaan van sociale netwerksites en het internet. Diesel deed dit om hun 1993 YUK schoen te promoten. Ze vroegen mensen om drie dagen niet online te zien via social media om kans te maken op de schoen. Of het goed is voor de merkbekendheid, is niet erg duidelijk. Feit is dat de actie een groot succes was.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Trends

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 on...

DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

​De leukste kantoortrends van 2022

Om optimaal te kunnen werken is het van groot belang dat u over een goed kantoor beschikt. Nu is het wellicht mogelijk dat u een kantoor wilt huren maar dat u niet precies weet waar u moet beginnen. Aangezien wij ervoor...

DC Business04.04.2022

​De leukste kantoortrends van 2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor

De autosport kan ervoor zorgen dat een bepaald merk of model ineens heel erg geliefd wordt. Denk maar eens aan de Audi 80 Quattro of de Lancia Delta. De Subaru Impreza WRX is er ook zo een. Dat was destijds, in 1994, een...

Automotive13.03.2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor