Social Advertising zal de komende jaren flink groeien

Vorig artikel Volgend artikel
Social Advertising zal de komende jaren flink groeien

Sociale media genereren dit jaar een bedrag van 4,6 miljard dollar aan reclame-inkomsten. Over vier jaar zal die omzet opgelopen zijn tot 9,2 miljard dollar. Zo blijkt uit een rapport van consulent BIA-Kelsey. Een belangrijke bijdrage tot die groei zal volgens het rapport worden geleverd door mobiele platformen. Mobiele apparaten nemen volgens de onderzoekers immers steeds meer de rol van desktops en laptops over, waardoor ook meer reclamebestedingen naar de mobiele sector zal worden overgeheveld.

"Tot op dit moment zijn sociale media vooral een consumenten-platform gebleven," merkt BIA-Kelsey op. "Consumenten gebruikten sociale media om content en informatie te delen en games te spelen. Stilaan worden echter ook steeds meer reclame-initiatieven in sociale media opgemerkt. Die trend zal de volgende periode een grote groei kennen. Over een tijdsspanne van vier jaar tijd mag nagenoeg een verdubbeling van de reclame-bestedingen in sociale media worden verwacht."

"Sociale reclame is dit jaar echt doorgebroken," benadrukt Jed Williams, programmadirecteur sociale media bij BIA-Kelsey. "De volgende jaren zal die trend zich verder doorzetten, onder meer dankzij programma's zoals Sponsored Stories bij Facebook of Promoted Tweets bij Twitter, samen met de verdere groei van de mobiele platformen." 

De reclame-inkomsten van mobiele sociale media zouden volgens het rapport een jaarlijkse groei met gemiddeld 28% laten optekenen tot 1,5 miljard dollar.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...