Advertising25.10.2012

Het effect van radioreclame


het-effect-van-radioreclame.jpg
het-effect-van-radioreclame.jpg

Mediabureau Mindshare en Radio 538 wilden weten wat nu eigenlijk de invloed is van radioreclame. Kan je daarmee mensen beïnvloeden, en wat is het effect als iemand niet aandachtig luistert? Reden dus voor een onderzoek. Een van de belangrijkste resultaten van het onderzoek is dat onbewust luisteren wel degelijk resulteert in impact. Het effect is kleiner dan bij bewuste blootstelling, maar er is in ieder geval effect te meten. Onderzoekers leggen dit resultaat als volgt uit. Luister je niet aandachtig naar de radio, dan staat de aangeleerde argwaan jegens reclames uit. Een reclame kan daardoor meer vertrouwen inboezemen.

Wat ook opvalt is dat ‘visual transfer’ niet optreedt. Als je een tv-commercial ziet van een bepaald merk, en daarna hoor je de bijbehorende radioreclame, dan blijken die beelden na het horen van de radioreclame niet opnieuw worden opgeroepen. Wel is er emotionele activiteit waar te nemen. Dus eerder een emotional transfer dan een visual transfer.

Een aantal merken heeft een herkenbaar deuntje, ook wel een soundlogo genoemd. Die van Unox herkennen we allemaal uit duizenden, of die van Essent. Uit het onderzoek komt naar voren dat merken er goed aan doen dit herkenbare deuntje zo vroeg mogelijk in de radioreclame te laten horen. In ieder geval nog voor de hoofdboodschap van de commercial komt. Reclames die soundlogo’s gebruiken trekken meer aandacht en wekken meer emoties op.

De uitkomsten van het onderzoek zijn niet alleen relevant voor radioreclame, maar zijn vandaag de dag ook zeer actueel voor televisie. Het belang van audio in televisiereclame wordt door second screengebruik groter dan ooit tevoren. Doordat de ogen van de kijker regelmatig op een ander beeldscherm gericht zijn, zal ook de werking van televisie in toenemende mate auditief van aard zijn. De toepassing van een soundlogo kan in dit geval extra relevant zijn, omdat daarmee ook de aandacht en dus de blik van de ‘kijker’ teruggetrokken kan worden naar het tv-scherm.

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s