Advertising24.10.2012

Cookies overbodig voor effectmeting online campagne


cookies-overbodig-voor-effectmeting-onli.jpg
cookies-overbodig-voor-effectmeting-onli.jpg

De aankomende Cookiewet houdt de gemoederen behoorlijk bezig. Gisteren vroeg het PIBN al om duidelijkheid in een brief aan de OPTA. Vandaag komt het bericht dat een nieuwe Cookieless Analytics tool van de Greenhouse Group door onderzoekers van Deloitte Risk Services aan een succesvol is getest. De tool biedt een oplossing voor de beperkingen die de nieuwe Telecomwet ten aanzien van cookies stelt en zorgt dat online ondernemers in staat blijven om hun online campagnes en websites te blijven analyseren en optimaliseren.

Op 1 januari 2013 wordt de nieuwe telecommunicatiewet in zijn volledigheid gehandhaafd. Vanaf dan is het gebruik van cookies en andere technologieën om gebruikersgedrag op te slaan en te gebruiken verboden als vooraf geen geïnformeerde toestemming is verkregen. Hiermee verliest het internet zijn kracht om het resultaat van onder andere marketinginspanningen nauwkeurig te meten.

Deze nieuw ontwikkelde Cookieless Analytics tool respecteert de privacy van website bezoekers, maar stelt online ondernemers wel in staat om campagne- en website performances inzichtelijk te houden en mediabudgetten optimaal in te zetten. De tool voldoet aan alle eisen om persoonsgegevens niet op te slaan. Daarnaast verkrijgt de tool geen toegang tot gegevens die zijn opgeslagen in de randapparatuur van een gebruiker en slaat het ook geen gegevens op in de randapparatuur. De Cookieless Analytics tool lijkt hiermee de eerste tool die een dergelijke audit positief afsluit.

De tool wordt ook als open source software beschikbaar gesteld. “De tool zorgt dat het doel van de wet in stand blijft, maar dat onbedoelde negatieve side-effects van de nieuwe telecommunicatiewet voor de Nederlandse online industrie geneutraliseerd worden. Wij vinden het belangrijk dat de hele online industrie hier gebruik van kan maken“, aldus Marijn Maas van Greenhouse Group.

Verder lezen over Cookiewet

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

De Europese Data Protection Board (EDPB), het samenwerkingsverband van Europese privacy toezichthouders, heeft nieuwe regels geïmplementeerd voor het berekenen van boetes voor bedrijven die de Algemene Verordening Gegev...

Online24.07.2023

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

gelijke regels voor de berekening van AVG-boetes
Is het einde van de irritante cookie pop-up in zicht?

Bam. Bam. Bam. Wil je even iets opzoeken op een website waar je nooit eerder kwam, dan komt de ene na de andere pop-up je om de oren. Commerciële uitingen, nieuwsbrieven en natuurlijk de cookie pop-up. Die laatste is -a...

Online21.06.2022

Is het einde van de irritante cookie pop-up in zicht?

Webshops, gemeenten en media massaal de fout in met tracking cookies

Bij ongeveer 175 websites van webshops, gemeenten en media werd door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een controle uitgevoerd naar het op de juiste manier aankondigen van het gebruik van tracking cookies. Dit blijkt b...

Online11.12.2019

Webshops, gemeenten en media massaal de fout in met tracking cookies

​Als je tracking cookies weigert moet je nog wel de website kunnen bezoeken

Websites die bezoekers alleen toegang geven op hun site als deze akkoord gaan met het plaatsen van zogeheten ‘tracking cookies,’ en gebruikers hier bijna mee dwingen om ze wel te accepteren, voldoen niet aan de nieuw...

Nieuws07.03.2019

​Als je tracking cookies weigert moet je nog wel de website kunnen bezoeken

Cookie Scanner helpt uitgevers en adverteerders met GDPR

De Start-up Faktor lanceerde onlangs Privacy Analytics, een dienst waarmee ze uitgevers, e-commercespelers en adverteerders nog meer ondersteuning gaan bieden in de voorbereiding op de Algemene Verordening Gegevensbesche...

Advertising19.02.2018

Cookie Scanner helpt uitgevers en adverteerders met GDPR

​Big brother is tracking you…

De jongste generatie mediaconsumenten groeit op met het idee dat het internet een walhalla is van gratis nieuwsberichten, blogs, video´s en voor wie wil; achterklap. Maar voor niets gaat de zon op. Alles kost geld. Want...

Online14.07.2017

​Big brother is tracking you…

Het einde van de cookiemelding?

De cookiemelding op websites - vaak een doorn in het oog - zou zomaar weer kunnen verdwijnen. De Europese Commissie in Brussel wil de cookiewet namelijk aanpassen omdat deze in de huidige vorm nauwelijks effectief is. He...

Online10.01.2017

Het einde van de cookiemelding?

als het aan Brussel ligt wel
Luidt 2017 het einde van de cookiebanner in?

Eerder deze week lekte er een conceptversie (PDF) uit van de e-Privacy verordening. De huidige Europese Telecommunicatiewet stamt nog uit 2002, deze is verouderd, en dus toont de nieuwe versie een aantal ingrijpende vera...

Online15.12.2016

Luidt 2017 het einde van de cookiebanner in?

Concept nieuwe Europese telecomregels uitgelekt