Introductie Google AdWords Express

Vorig artikel Volgend artikel
Introductie Google AdWords Express

Google heeft dit jaar Google AdWords Express gelanceerd. Google AdWords Express is een vereenvoudigde advertientieoplossing volledig gebasseerd op Google AdWords voor de lokale markt. Dit artikel geeft een introductie over Google AdWords Express na mijn Google+ Hangout met Google en andere Google AdWords Helpforum moderators.

Google heeft Google AdWords Express (GAE) geïntroduceerd, omdat Google AdWords voor beginners vaak té ingewikkeld is, 20% van de zoekopdrachten op Google een lokaal karakter hebben en 40% van de MKB-ers geen website hebben.

1 - GAE - introductie

GAE is dus een eenvoudigere versie van het 'gewone' Google AdWords waarmee lokale bedrijven binnen enkele stappen een advertentie online kunnen plaatsen. De advertenties worden daarna vertoond in Google-zoeken en Google Maps op alle devices (pc, laptop, mobiel en tablet).

Voor welke bedrijven is GAE geschikt
GAE is gestart voor een beperkt aantal bedrijfscategorieën, maar tijdens de hangout is aangegeven dat Google momenteel continue bezig is met het uitbreiden van het aantal categorieën. Hieronder een afbeelding die aangeeft waarvoor GAE momenteel het meest geschikt is.

2 - GAE - geschikt voor

Een GAE-campagne opzetten
Het starten van een GAE-campagne is gedaan met enkele eenvoudige stappen:

  • Start een account op de website van GAE;
  • Selecteer een reeds geverifieerd bedrijf uit Google Places of maak een nieuwe organisatie aan. Belangrijk is hierbij de selectie van de categorie waarbinnen de organisatie valt. Bijv. bakkerij, slager, etc.;
  • Maak een advertentie aan;
  • Selecteer een maandbudget of vul er zelf 1 in (minimum is 40 euro per maand);
  • Vul de betalingsgegevens in en start de campagne.

Opgeven van de categorie
De oplettende lezer zal hierboven een stap hebben gemist, want er hoeven geen zoekwoorden toegevoegd te worden. Deze zoekwoorden worden namelijk door Google bepaald aan de hand van de ingevulde categorie en de opgegeven fysieke locatie van de organisatie. Dit geeft aan hoe belangrijk het is de juiste categorie te kiezen en het feit dat Google het aantal categorieën continue aan het uitbreiden is om zoveel mogelijk differentiatie te creëren.

Meerdere categorieën en bedrijven

  • Een bedrijf kan in totaal maximaal 5 categorieën en bijbehorende advertenties aanmaken
  • In een GAE-account kunnen meerdere bedrijven worden aangemaakt.

Advertentievoorbeeld
4 - GAE - voorbeeld advertenties

GAE-advertenties zijn herkenbaar door de blauwe ballon bij de advertenties in Google zoeken en in Google Maps. De GAE-campagnes doen mee aan de AdWords-veiling van de standaard Google AdWords campagnes.

GAE reporting

De rapportage in GAE is ook vereenvoudigd t.o.v. de gewone Google AdWords campagnes. Hieronder een screenshot van zo'n rapportage.

3 - GAE - statistieken1
  • Een grafiek met het aantal klikken over een bepaalde periode;
  • De top 10 beste zoekwoorden;
  • Het aantal views (vertoningen van de advertentie) en clicks (klikken op een advertentie);
  • Het totaal bestede budget.

Opvallend is dat de klikprijs per bezoeker niet wordt gerapporteerd, maar uiteraard is dat eenvoudig te berekenen door de totale kosten te delen door het aantal klikken.

Google AdWords Express versus Google AdWords
GAE is dus absoluut niet hetzelfde als Google AdWords, zoals we dat allemaal kennen. Het kent z'n beperkingen, maar kan absoluut interessant zijn voor de kleine, lokale ondernemer met een beperkt budget, weinig tijd en weinig online marketing kennis. Hieronder een duidelijk overzicht met verschillen tussen GAE en Google AdWords.

5 - GAE - adwords vs gae
Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies