QR code: dead or alive?

Vorig artikel Volgend artikel
QR code: dead or alive?

Dead:
Je ziet ze tegenwoordig echt overal, maar je ziet nooit hoe vaak ze worden gescand. Wie scant er nou zo'n lelijk ding? Wie heeft er nou eigenlijk wel een scannerapp voor? Is het wel relevant? Wordt het niet eens tijd om hiermee op te houden? Er zijn zoveel effectievere kanalen.

Alive:
Net als elke nieuwe toepassing doorloopt de QR code ook een levenscyclus. Mooi schema vind je hier op pagina 54. Het doorloopt een soort hype, stort dan in en vindt vervolgens zijn juiste toepassingsgebied. Zomaar overal een QR code op plakken is niet relevant. Als het relevant is of een doel dient, heeft het zeker waarde.

Mijn inspiratie voor deze vraag kwam van een advertentie van Dirk van afgelopen zaterdag. Dirk van den Broek wilde graag een stukje uit het programma van Paul de Leeuw laten zien. Hij had in zijn programma de ultieme reclame gemaakt voor Dirk. Namelijk door de prijzen van Dirk en AH  te vergelijken aan de hand van de zogenaamde Mini's. Om dit te tonen in een advertentie is er gekozen voor een 1/1 pagina met een levensgrote QR code die direct het fragment opstart. Oordeel zelf: de advertentie staat bij het artikel en dit is de link.

Zelf denk ik, Alive, mits in een leuke of relevante toepassing. Wat jij?

Erik Liet

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies