Zalando vertoonde de meeste display ads in 2011

Vorig artikel Volgend artikel
Zalando vertoonde de meeste display ads in 2011

Uit een analyse van Adfact en TNS NIPO blijkt dat het merk Zalando in 2011 het grootste bereik realiseert met zijn online display campagnes. Van de online aanbieder van ondermeer schoenen en kleding zijn er ruim 3,5 miljard vertoonde banners gemeten. Dat is 3,8% van de totaal vertoonde display ads gevolgd door Ditzo (3,3%), Vodafone (2,2%), KPN (2,1%) en Tele2 (2,1%).

TNS NIPO en Adfact zijn een samenwerkingsverband aangegaan om banner bereik inzichtelijk te maken. Binnen het omvangrijke panel van TNS NIPO (15.000 personen) wordt gemeten hoeveel views een banner realiseert. Dit gebeurt op basis van software van Wakoopa (winnaar van de MOA Innovatie Award 2010). Vervolgens wordt door Adfact informatie gekoppeld aan banners over markt, merk, product, formaat en adserver.

Binnen belangrijke markten worden daarbij de verschillende banners samengevoegd tot campagnes waardoor het bereik van campagnes in kaart kan worden gebracht. Voordeel van de gebruikte techniek is dat er geen gebruik wordt gemaakt van het uitlezen van cookies, maar van software die met toestemming op de computer van consumenten is geplaatst.

Uit de analyse blijkt verder dat op de website van Hyves de meeste display ads zijn vertoond. Bijna 14 miljard banner vertoningen zijn er geregistreerd. Hyves heeft hiermee een aandeel van bijna 15% binnen de totaal vertoonde banners. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat Hyves zelf ook veel op de eigen website adverteert. Live.com en Telegraaf.nl zijn goed voor de tweede en derde positie. Via de adservers van Google zijn verreweg de meeste banners vertoond. Google heeft een aandeel van ruim 1/3 binnen de totaal vertoonde banners.

Het grootste aantal display ads is gemeten binnen de Telecommarkt (19,8%) gevolgd door Finance (15,7%), Retail (15,6%), Media (10,5%) en Toerisme en Luchtvaart (7,5%). Opvallend is verder dat in september de meeste display ads zijn vertoond, (11% van het totaal) en in december het minst (6% van het totaal).

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies