Televisiereclame goed voor een omzet van $184,3 miljard

Vorig artikel Volgend artikel
Televisiereclame goed voor een omzet van $184,3 miljard

Wereldwijd gaat televisiereclame in 2011 een omzet realiseren van $184,3 miljard. Daarmee is het goed voor 40,2% van de totale reclamemarkt. Aldus een rapport van Zenith Optimedia.

Voor volgend jaar wordt een toename verwacht tot $193,7 miljard, daarmee wordt dan een wereldwijd marktaandeel van 40,4% gerealiseerd. De jaren die daarop volgen zien mogelijk voor het eerst een terugval tot 40,3% (2013) en 40,2% (2014).

"Het aandeel van televisie in de reclamemarkt lijkt zijn piek te bereiken," merken de onderzoekers op. "Zes jaar geleden had het medium een marktaandeel van 37%. Vorig jaar was dat gestegen tot 39,9%. Die groei zal de volgende jaren echter gevoelig afvlakken."

Verwacht wordt dat de totale reclamesector dit jaar een omzet zal realiseren van 458,4 miljard dollar. De volgende 3 jaar wordt een groei met 16,7% tot ongeveer 534,4 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld. Zenith Optimedia zegt te verwachten dat ook de kranten en magazines de volgende 3 jaren wereldwijd als reclamemedium aan belang zullen inleveren.

"Het marktaandeel van de kranten zal daarbij van 20% tot 16,4% terugvallen. Bij magazines moet rekening gehouden worden met een achteruitgang van 9,4% tot 7,9%." Outdoor zou daarentegen een stijging van 6,8% naar 7% realiseren. Bij radio zou een daling van 7,2% tot 7% worden opgetekend.

Het wereldwijde marktaandeel van het internet zal volgens het onderzoek de volgende jaren verder blijven groeien. Dit jaar zou het medium een marktaandeel van 15,9% bereiken, maar dat zou over 3 jaar zijn gestegen tot 21,2%. Internet zal de belangrijkste pijler van de wereldwijde reclamegroei blijven. Het medium zou 52%t van de totale groei voor zijn rekening nemen en over 3 jaar een omzet van 113,3 miljard dollar vertegenwoordigen. Via

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies