Advertising18.07.2011

Facebook, G+ of Twitter? Waarom niet allemaal!


facebook-g-of-twitter-waarom-niet-allema.jpg
facebook-g-of-twitter-waarom-niet-allema.jpg

Facebook heeft pro-actief advertenties verwijderd die opriepen om in Google+ vrienden te worden. De advertentie was geplaatst door een iets te enthousiast persoon die daarmee de regels van de “TOS” overtrad.  ” recently ran a Google+ advertisement on Facebook that got all of my campaigns suspended. – Great.” Niets aan de hand, want regels zijn regels, zou je zeggen. Maar is dat wel zo en welke rol spelen de sociale media netwerken ten opzichte van elkaar en binnen je sociale contacten?

Met de komst van Google+ is in hele korte tijd een nieuw sociaal netwerk gelanceerd dat als een levend vuurtje door de wereld wordt opgepakt. Weer een nieuw netwerk dat een eigen gebruik, vriendschappen en relevantie probeert biedt aan haar gebruikers.

We ontdekken langzamerhand wat de toegevoegde waarde is en waarom het een succes (of niet) gaat worden. Daarmee komen ook de eerste discussies op gang over nut, overlappende netwerken en de kanshebbers die overleven en de grootste groep gebruikers aan zich weet te binden.

Het advertentie voorbeeld geeft aan hoe de netwerken proberen hun gebruikers vast te houden binnen hun eigen “muren”. Partijen als Google+, Facebook maar ook Twitter zijn “open” voor gebruikers zolang dat in hun straatje past. Wanneer dat niet zo is ben je gebonden aan de voorwaarden die men zelf heeft opgesteld en maar al te vaak niet worden gelezen door de gebruikers.

Daarmee heb je als gebruiker vaak geen enkel recht om op te staan. Je data, vriendschappen en de toegevoegde waarde van diensten binnen het netwerk zijn relatief. Relevant door gebruik van veel mensen in je vrienden- werk- sport en/of familiekring. Het “meenemen” van vriendschappen en data is nagenoeg onmogelijk. Zelfs met OpenSocial initiatieven lijkt de transparantie in jouw data en het vrij controleren en verplaatsen ervan nog ver te zoeken.

Dat Google+ nu zo hard groeit is niet de beste indicatie voor langdurig gebruik en succes. Laat staan dat het iets zegt over de groei van Facebook, LinkedIn en/of Twitter. Mijn “stelling” is dat er verschillen zijn in het DNA van deze netwerken en dat ze naast elkaar kunnen bestaan. Er zal een zekere balans ontstaan waar netwerken worden ingezet voor dat wat ideaal is in gebruik. Elk netwerk heeft een eigen DNA dat vanzelf wordt herkend en gebruikt door haar gebruikers. Wordt het totale sociale media landschap er duidelijker op? Niet in eerste instantie maar met de tijd komt dat vanzelf.

Dat onderschrijft Erwin Blom ook in zijn stuk over dit onderwerp (30:100:300) naar aanleiding van het overlijden van zijn vader. Hoe vervelend dat feit ook is. Zijn transparantie in die belevenis op de verschillende netwerken heeft hem ook inzicht gegeven over de manier waarop deze netwerken op dit moment voor hem (in een mix) functioneren en hem helpen in het verwerken.

Hoe enthousiast we ook zijn over de netwerken, groei en teloorgang ervan, feit blijft dat menselijk gedrag wordt gefaciliteert op de genoemde netwerken en wij steeds beter in staat zijn om hierin keuzes te maken. Elk netwerk heeft een karakteristieke eigenschap die bepalend kan zijn voor jouw gebruik en dat van je vrienden.

Naar mijn mening worden nieuwe diensten steeds vaker een kortdurige hype en maar weinig netwerken is het gegund een blijvende speler te zijn. Zolang de gebruiker respect en relevantie voelt, controle heeft over content en vriendschappen (binnen acceptabele kaders van privacy) zal een netwerk groeien. Zodra inbreuk wordt gepleegd op 1 of meerdere aspecten of relevantie afneemt kan de gebruiker snel verschuiven naar andere platformen/netwerken.

Ik kijk met plezier naar de ontwikkelingen en ben erg benieuwd wat er ons nog allemaal te wachten staat de komende jaren. Deel jouw mening (en voorspellingen) over dit onderwerp in de comments en wie weet verwerk ik het in een vervolgstuk hier op de site.

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt