Ikea: Iedere dag een nieuwe commercial

Vorig artikel Volgend artikel
Ikea: Iedere dag een nieuwe commercial

Ikea gaat vanaf 1 september iedere dag een nieuwe tv-commercial uitzenden op de Nederlandse televisie. De spotjes worden steeds maar één dag uitgezonden en behandelen herkenbare situaties uit het leven van alledag, gefilmd in Ikea winkels.

De campagne toont elke dag een andere situatie en elke dag een andere oplossing. Of het nu gaat om een nieuw product, verschillende woonstijlen of om duurzaamheid. Iedere dag vertelt Ikea iets nieuws. Op deze manier wil het concern een verbinding leggen tussen haar veelzijdige aanbod en het dagelijks leven van haar klanten.

Ikea gelooft dat geluk zit in het gewone, dagelijkse leven in en om het huis. Het bedrijf gaat daarom in al haar facetten meeleven met het ritme van alledag. Niet alleen de reclamecampagne, maar ook de website en de winkels krijgen elke dag andere accenten. Het merk gaat 365 verschillende tv-commercials per jaar uitzenden.

Nico de Jong, marketing manager van Ikea Nederland: "Ikea is heel veelzijdig, veel meer dan mensen denken. Het leven thuis is ook geen dag hetzelfde. Met deze campagne laten we op een unieke manier zien hoe Ikea aansluit bij het dagelijks leven van onze klanten.’ Het hebben van een prettige en fijne woning is volgens De Jong voorwaarde voor een gelukkig leven. De Jong: ‘Uit eerder onderzoek weten we dat driekwart van de Nederlanders die hun woninginrichting heeft aangepast, daarvan blij, gelukkig en tevreden wordt."

De visie is om een beter bestaan te creëren voor zoveel mogelijk mensen. Het bedrijf biedt daarom functionele en mooi ontworpen meubels en woonaccessoires aan tegen prijzen die de meeste mensen kunnen betalen. Maar Ikea realiseert zich ook dat de wereld voortdurend in beweging is. Wat mensen willen en nodig hebben, verschilt van dag tot dag en van moment tot moment. Vandaar dat Ikea continu zelf ook verbeteringen en veranderingen doorvoert, hetgeen ondersteund wordt door de bedrijfscultuur van Ikea. Initiatief en daadkracht worden aangemoedigd, op alle niveaus. En prijsverlagingen moeten altijd ‘betekenis’ hebben. Ze moeten, naast een lagere prijs, ook nog iets anders opleveren voor de klant. Meer kwaliteit, duurzaamheid, meer variatie in stijl, of slimmere functionaliteit.

De sprong van 4 naar 365 commercials per jaar is mogelijk doordat Ikea, samen met haar leveranciers, manieren heeft gevonden om efficiënter te produceren. Opnames vinden plaats in de Ikea winkels, met eenvoudige apparatuur en een vaste groep acteurs. Ook duren de spotjes maar 15 seconden, de helft van wat gebruikelijk is bij veel reclames. Op ikea.nl/elkedagisanders is vanaf woensdag een ‘making of’ van het productieproces te zien. Vanaf 1 september is rond de belangrijke actualiteitenprogramma’s op de Nederlandse televisie iedere dag een nieuwe tv-commercial van IKEA te zien. De nieuwe campagne ‘elke dag is anders’ wordt verder ondersteund door radiospots en online- en outdoor advertising.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies