Reclamemarkten gaan weer groeien

Vorig artikel Volgend artikel
Reclamemarkten gaan weer groeien

De meeste belangrijke reclamemarkten zullen dit jaar opnieuw een groei kennen, waarbij vooral televisie en internet van de extra budgetten zullen profiteren. Dat blijkt uit de Warc International Ad Forecast.

Gemiddeld wordt voor dit jaar een groei voorzien van 4,5% tot 316,9 miljard dollar. Opgemerkt dat het niveau daarmee nog altijd lager blijft dan de omzet van 4 jaar geleden, toen een cijfer van 327 miljard dollar kon worden opgetekend.

Dat geeft volgens het rapport aan welke schade de economische crisis heeft aangericht. India zou dit jaar een groei met 15,6% laten optekenen. Daarmee zal de Indiase reclamemarkt de grootste groei van de hele wereld kennen.

In Brazilië en Rusland wordt een groei met 14,5% in het vooruitzicht gesteld. Daarna volgt China met een toename van 13,5%. Ook elders in de wereld zal volgens het rapport opnieuw een groei kunnen worden opgetekend. De grootste toename is weggelegd voor het internet, dat de reclame-inkomsten met 15,1% zou zien toenemen. Televisie zou dit jaar een groei met 6,2% laten optekenen. Volgend jaar zouden de reclamebestedingen in de televisiesector verder met 4,4% stijgen tot 125,4 miljard dollar. Daarmee zou de televisie-reclame opnieuw op het niveau van twee jaar geleden zitten.

In het rapport wordt opgemerkt dat vooral Brazilië, Rusland, India en China de belangrijkste pijlers zullen vormen van deze groei. De onderzoekers merken verder op dat de gedrukte media dit en volgend jaar een verdere inkrimping zullen kennen. De bioscoopsector, radio en buitenreclame zouden daarentegen op een groei met een enkelcijferig percentage kunnen rekenen. In het rapport wordt verder opgemerkt dat het internet in Groot-Brittannië wereldwijd het grootste aandeel heeft in de nationale reclamemarkt. Daarbij wordt vooropgesteld dat het Britse internet volgend jaar een marktaandeel van 29% zal realiseren.

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies