World Cup in Zuid-Afrika maakt ongezonde reclame

Vorig artikel Volgend artikel
World Cup in Zuid-Afrika maakt ongezonde reclame

De FIFA heeft zwaar geblunderd door voor de World Cup in Zuid-Afrika sponsorcontracten af te sluiten met bedrijven die ongezonde producten verkopen. Dat zegt het World Cancer Research Fund, verwijzend naar de sponsoring van het evenement door bedrijven zoals Coca-Cola, McDonald's en Budweiser. Er wordt aan toegevoegd dat het toernooi een gelegenheid had moeten zijn om een actieve levensstijl te promoten.

De adverteerders ontkennen echter dat de sponsoringovereenkomsten een negatieve impact hebben op de voedingsgewoonten van kinderen. Ook de internationale voetbalfederatie zegt dat de populariteit van het voetbal een mogelijkheid biedt om belangrijke wereldwijde gezondheidsproblemen onder de belangstelling te brengen en aan te pakken.

"Coca-Cola, McDonald's en Budweiser zijn partners of officiële sponsors van de World Cup, waardoor ze met reclamepanelen een belangrijke visuele aanwezigheid krijgen in de voetbalstadions," aldus BBC News. "Het World Cancer Research Fund stelt dat de wedstrijden door miljarden toeschouwers in meer dan tweehonderd landen zullen worden bekeken, waardoor mensen over de hele wereld door de reclameboodschappen worden beïnvloed. Terese Nightingale, general manager van het World Cancer Research Fund, benadrukt dat het voetbal een belangrijk wapen zou kunnen zijn in de strijd tegen obesitas bij kinderen, aangezien de sport een fysieke activiteit vertegenwoordigt waar bijna iedereen toegang toe kan hebben. Ze voegt er aan toe dat het dan ook heel teleurstellend is dat net de huidige sponsors werden aangetrokken."

Terese Nightingale wijst erop dat de internationale voetbalfederatie op haar website benadrukt dat sponsoring een mogelijkheid biedt om een merk op een wereldwijde basis te promoten. "We moeten realistisch zijn en aanvaarden dat aan de bestaande sponsoringovereenkomsten niet kan worden getornd, maar het zou een belangrijk signaal zijn voor de openbare gezondheid indien de voetbalfederatie een echt leiderschap zou tonen en zou aangeven dat in de toekomst geen partnerships meer zullen worden gesloten met bedrijven die ongezonde producten promoten," merkt Nightingale op. Ze voegt er aan toe ouders op te roepen om tijdens het toernooi extra aandacht te besteden aan het serveren van gezonde voeding, zoals groenten en fruit. Een woordvoerder van de Adverstiging Association zegt echter dat aangetoond is dat reclame slechts een marginale impact heeft op de voedingsgewoonten van kinderen.

De Advertising Association merkt op dat evenementen zoals de World Cup, die voor jongeren een inspiratie vormen om aan sport te doen, zonder sponsoring veel minder gemakkelijk tot stand zouden kunnen komen. Bovendien zorgt sponsoring volgens de organisatie vaak voor de financiering van projecten die erop gericht zijn om kinderen actief en gezond te houden. "Indien men de verbetering van de gezondheid van kinderen ernstig neemt, moeten er meer manieren gevonden worden om hen de juiste levensstijl te doen kiezen en minder tijd besteed worden aan weliswaar goedbedoelde retorieken, die echter in veel gevallen niet op feiten zijn gesteund," aldus de Advertising Association. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies