Advertising29.05.2010

Affiliate Dag 2010 – De cijfers


affiliate-dag-2010-de-cijfers.jpg
affiliate-dag-2010-de-cijfers.jpg

De Affiliate Dag 2010 was opgedeeld in vier parallelsessies van elk een uur. In de eerste parallelsessie was onder andere een paneldiscussie. Rode draad tijdens de paneldiscussie was de professionalisering van affiliate marketing. Voorspeld wordt dat door professionalisering van de markt, kleinere affiliate partijen ophouden te bestaan. Netwerken dienen zich te onderscheiden. Een andere voorspelling is dat Mobile Marketing een grote rol gaat spelen in de komende jaren. Al met al dus geen opzienbarende verassingen of grote ontwikkelingen.

Na de pauze ging parallelsessie vier van start en begon de sessie waar wij de hele dag naar uitkeken, namelijk de bekendmaking van de uitkomsten van het marktonderzoek affiliate marketing. Dit onderzoek is in opdracht van het IAB uitgevoerd door Blauw Research. De presentatie was in handen van Menno Urbanus en Olivier Hendriks.

-821.jpg
-821.jpg

Bekend gemaakt is dat in Nederland aan affiliate marketing 97 miljoen euro besteed is in 2009. Dit is het totaal aan gefactureerde bedragen exclusief btw. Voor de adverteerders betekende dit een omzet van maximaal 1,3 miljard euro in 2009. Als kanttekening werd hierbij geplaatst dat dit het maximum geraamde bedrag is. De werkelijkheid ligt waarschijnlijk net onder 1 miljard.

Van de besteedde 97 miljoen euro ging 72% naar de affiliates en 28% naar de affiliate netwerken.

-822.jpg
-822.jpg

Er kan een omzetverdeling per branche gemaakt worden, waar travel het grootste aandeel vertegenwoordigd, gevolgd door retail/shopping en telecom. Ook is onderzoek gedaan naar de exclusiviteit van de klantrelatie. Hieruit blijkt dat 45% van de klantrelaties minder dan 20% exclusiviteit omvatten. Beide uitkomsten zijn hieronder schematisch weergegeven.

De geïnterviewden waren het unaniem eens dat de affiliate markt de komende jaren verder zal groeien. Echter zal deze groei niet onvoorwaardelijk zijn. Professionalisering is een voorwaarde voor groei. Ook komt in het onderzoek naar voren dat de verwachting is dat het concurrentieveld zal (moeten) veranderen. De grotere partijen zullen overblijven en de kleinere verdwijnen.

Groei zal plaatsvinden door de acceptatie van de risico’s en bewezen opbrengsten. Ook speelt het verbeterde imago een rol. Twee andere factoren zijn de bijzondere aandacht voor performance based marketing en de toenemende groei van internetaankopen.
Er worden ook een viertal voorwaarden genoemd waaronder groei zal plaatsvinden, namelijk:

  • Code of conduct
  • Herziening waarde attributie
  • Anticiperen op regelgeving
  • Consolidatie onder netwerken

Tenslotte werd er ook een percentage aan de groei gekoppeld. De voorspelling is dat zowel de 97 miljoen euro bestedingen, als 1,3 miljard euro omzet met een percentage van 22% zullen groeien.

De presentatie is hier te vinden: http://www.twinklemagazine.nl/nieuws/2010/05/affiliatemarketing-levert-1-3-miljard-op/Presentatie-Blauw-Research-IAB-Affiliate-Dag-2010.pdf

Door Evert Bol.
Medewerker van Ematters BV

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.