Adverteren in het tijdperk van social media

Vorig artikel Volgend artikel
Adverteren in het tijdperk van social media

Het gebruik van social media bij marketingcampagnes staat in de kinderschoenen en blijkt nog lastig te integreren in de marketingmix. Iedereen weet dan van zenden naar interactie te gaan, makkelijker is gezegd dan gedaan.

Om het belang van social media in traditionele advertentiecampagnes duidelijk te maken, heeft chief social media officer Edward Boches ooit in een presentatie als grapje de kracht van het individu en de community uitgelegd aan de hand van een advertentie van Volkswagen in de jaren 60. De advertentie laat een VW-busje zien met de tekst eronder "Do you have the right kind of wife for it?". Wat zou deze advertentie vandaag de dag doen?

Boches legt uit dat naast een microsite, Facebook-app, YouTube-kanaal en Twitter-feed, de makers van de reclame nu ook zouden moeten dealen met het feit dat niet iedereen dol op de advertentie zou zijn. Denk dan aan de vrouw, die in de advertentie wordt neergezet als iemand die geen beslissingen neemt en afhankelijk is van de keuze van haar man. Hoe snel zou er een fanpagina zijn "Pissed off Wives" op Hyves, Facebook of Twitter van vrouwen die deze sexistische boodschap - voor deze tijd dan - niet zouden waarderen?

Geïntegreerd in de marketingmix of niet: vast staat dat je niet langer een campagne kunt maken zonder er bij stil te staan dat je wordt omgeven door publiek dat de interactie zelf op zoekt en zelf content creëert.

Annerieke Kamphuis