Adverteren in het tijdperk van social media

Adverteren in het tijdperk van social media

Het gebruik van social media bij marketingcampagnes staat in de kinderschoenen en blijkt nog lastig te integreren in de marketingmix. Iedereen weet dan van zenden naar interactie te gaan, makkelijker is gezegd dan gedaan.

Om het belang van social media in traditionele advertentiecampagnes duidelijk te maken, heeft chief social media officer Edward Boches ooit in een presentatie als grapje de kracht van het individu en de community uitgelegd aan de hand van een advertentie van Volkswagen in de jaren 60. De advertentie laat een VW-busje zien met de tekst eronder "Do you have the right kind of wife for it?". Wat zou deze advertentie vandaag de dag doen?

Boches legt uit dat naast een microsite, Facebook-app, YouTube-kanaal en Twitter-feed, de makers van de reclame nu ook zouden moeten dealen met het feit dat niet iedereen dol op de advertentie zou zijn. Denk dan aan de vrouw, die in de advertentie wordt neergezet als iemand die geen beslissingen neemt en afhankelijk is van de keuze van haar man. Hoe snel zou er een fanpagina zijn "Pissed off Wives" op Hyves, Facebook of Twitter van vrouwen die deze sexistische boodschap - voor deze tijd dan - niet zouden waarderen?

Geïntegreerd in de marketingmix of niet: vast staat dat je niet langer een campagne kunt maken zonder er bij stil te staan dat je wordt omgeven door publiek dat de interactie zelf op zoekt en zelf content creëert.

Reacties (9)

    • Milko van den Wollenberg
    • [website]

    Ik denk dat die reclame het nog steeds prima zou doen....zeker ook in deze tijd.

    Er wordt weleens gesteld dat een reclame een enkele of allen van de 3 G's moet hebben om goed over te komen: Grof, Geil en Grappig.....(en geil is in deze niet sexistisch bedoelt maar meer van de 'gave' vorm; kan je desgewenst vervangen door Gaaf).


    Daar past deze prima in.....ja hoor.

    Helemaal mijn stijl.
    Groet / Milko van den Wollenberg

    Di 16 feb 2010, 14:13 [reply]

    • lemon

    nou hier is een goede voorbeeld van pissed off wives:
    kijk maar naar de volgende advertentie van Dodge en ook naar de 'counter- advertentie'
    1.
    http://www.youtube.com/watch?v=2RyPamyWotM

    dan
    http://www.youtube.com/watch?v=ou5Ens-qNRc

    groeten, lemontree

    Di 16 feb 2010, 14:33 [reply]

  • Er is wel iets van aan.

    Neem nu de hype rond the opposites & new kids. Hier in België sprong Studio Brussel op de kar en lanceerden ze een oproep om een broodje bakpao in de Belgische supermarkten te krijgen. Nu komt er een verdere reactie van Burger King via facebook: http://www.facebook.com/pages/Broodje-Bakpao-Geef-mij-maar-nen-bick...

    Leuk als voorbeeld, maar hiermee trek je de adverteerders nog niet over de streep om ook effectief na te denken over "conversaties", het blijft meestal bij one-way-communication.

    Als je interactie wil, moet je all the way gaan en weinig adverteerders hebben al een "conversation manager" in huis. Maar dat komt wel ...

    Di 16 feb 2010, 14:43 [reply]

    • lemon

    wow dat was snel zeg! Dodge artikel
    die 2 videos (dodge men vs REAL women)

    Di 16 feb 2010, 14:51 [reply]

  • en ik was écht wel te snel met mijn reactie ...
    helemaal geen Burger King te bespeuren ...
    maar een individu die een Bicky beter vindt ...

    mijn punt blijft wel dat een merk ook dergelijke zou kunnen opzetten, communiceren, maar dat zoiets tijd en inspanningen vraagt ... en vertrouwen in een conversation verantwoordelijke ;-)

    Di 16 feb 2010, 14:54 [reply]

    • Arno

    Ach, als iemand not amused is, dan kan dat ook onderdeel zijn van de strategie, of je legt je neer bij het feit dat die mensen niet in je doelgroepen zitten. Tuurlijk kan het publiek zich tegen je keren, maar dan is er vaak meer aan de hand (bijv. een fout in het product, slechte service etc.).
    Erg kort door de bocht dus.

    Do 18 feb 2010, 00:37 [reply]

    • Marco

    Vergeet niet dat negatieve publiciteit ook publiciteit is. Dus wanneer de, in dit verband, geagiteerde vrouwen zullen reageren op de ad, er wel door de vrouwen over wordt gepraat, en je weet hoe snel dat vuurtje kan gaan......
    Kortom, ik ben het met Milko eens, te gekke add, al dan niet "denigrerend".

    Ma 22 feb 2010, 22:38 [reply]

  • een jeanslabel promoten met online marketing, wie weet een goed en gespecialiseerd bureau dat het trial and error tijdperk al heeft gehad?

    Wo 3 mrt 2010, 14:43 [reply]

  • Al wat ouder bericht maar blijft interessant. Wij gebruiken het zeer zeker bij geintegreerde campagne in de vorm van advertorials in belangrijke blogs. Zorgt voor zichtbaarheid en virale werking,

    Di 13 nov 2012, 17:25 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines