Google AdWords en Conversies? –> Relevantie!

Vorig artikel Volgend artikel
Google AdWords en Conversies? –> Relevantie!

Google AdWords is ondertussen een gevestigde vorm van online marketing. Veel bedrijven gebruiken het of hebben het al, zonder overtuigend succes, gebruikt. Juist, omdat de concurrentie voor deze marketingvorm groter is geworden, stijgen (over het algemeen) ook de kosten die per bezoeker of conversie moeten worden betaald. Als dit ook het geval is bij uw AdWords-campagne, dan is het nu tijd om alles eens goed te optimaliseren! Meer weten over wat u kunt doen?

Verhoog de relevante van uw bezoekers
Het genereren van bezoekers via AdWords is geen grote opgave. Het genereren van relevante bezoekers is daarentegen wél een uitdaging. Het is voor een adverteerder moeilijk (niet onmogelijk) te bepalen welke zoekwoorden potentiële klanten/bezoekers gebruiken. Google biedt enkele tools en uiteraard kent de adverteerder zijn eigen markt/product/dienst erg goed. MAAR, zoekers kennen meestal niet de officiële termen waardoor zij er een eigen draai aan geven en er een zoekopdracht ontstaat waarvoor uw campagne niet zal verschijnen.

Google Hulpprogramma voor zoekwoorden
Google biedt een tool waarmee relevante zoekwoorden kunnen worden gegenereerd. Via de onderstaande URL geef je 1 of enkele zoekwoorden (1 per regel) waarna Google suggesties geeft voor zoekwoorden.
Website: https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal.

Google Suggest
Wanneer u Google gebruikt vanaf www.google.nl en een zoekopdracht begint in te typen, geeft Google suggesties voor waar u mogelijk naar op zoek bent. Bekijk deze suggesties aandachtig en plaats relevante suggesties als zoekwoorden in uw campagne. Irrelevante zoekwoorden kunt u dan weer uitsluiten (zie punt hieronder).

Uitsluitingszoekwoorden
In Google AdWords is het mogelijk in te stellen om niet zichtbaar te zijn voor bepaalde zoekwoorden. Stel dat u alleen reizen aanbiedt naar Frankrijk. Dan zijn zoekopdrachten i.c.m. “Zuid-Amerika”, Verenigde Staten” of “IJsland” niet relevant. U kunt deze woorden toevoegen als uitsluitingszoekwoorden in uw campagne.

Verschillende zoekwoordopties (exact, zinsdeel en breed)
U kunt verschillende zoekwoordopties gebruiken om uw vindbaar te vergroten of juist te verkleinen. De juiste inzet van de zoekwoordopties heeft veel invloed op de relevantie van uw bezoekers. Google geeft een zeer heldere uitleg over hoe u de zoekwoordopties moet interpreteren en inzetten: http://www.google.nl/adwords/learningcenter/19135.html

AdWords-rapportage “Zoekopdrachtrapport”
Eén van de rapportages in Google AdWords is het Zoekopdrachtrapport. Dit rapport geeft u inzicht in de (meeste) zoekopdrachten die uw bezoekers hebben gebruikt waarna zij op uw AdWords-advertentie hebben geklikt. Relevante zoekwoorden kunt u in uw campagne plaatsen en irrelevante zoekwoorden in de lijst met uitsluitingszoekwoorden.

Google Analytics
Google Analytics is gratis software van Google waarmee u het gedrag van uw websitebezoekers kunt meten en analyseren. In de rapportages kunt u terugvinden welke zoekwoorden men heeft gebruikt om op uw website te komen (niet via een AdWords-advertentie). Relevante zoekwoorden kunt u in uw campagne plaatsen en irrelevante zoekwoorden in de lijst met uitsluitingszoekwoorden.

Verhogen van de kwaliteitsscore
De kwaliteitsscore is een score die Google berekent aan de hand van vele variabelen die betrekking hebben op uw AdWords-campagne en de resultaten van uw campagne. De kwaliteitsscore bepaalt uiteindelijk welke positie uw advertentie in de Google-resultaten krijgt en wat u per bezoeker betaalt.

Met de bovenstaande tips over het verhogen van de relevantie van uw bezoekers is de volgende stap deze bezoekers te genereren voor een zo hoog mogelijke ROI. Hierbij speelt de kwaliteitsscore een belangrijk rol. De kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van vele variabelen waarvan de meeste onbekend zijn (geheim bij Google). Daarentegen zijn enkele variabelen wél bekend waarvan de kwaliteit van de landingspagina de belangrijkste is. De score i.c.m. uw bieding bepaalt uiteindelijk de positie van uw advertentie. Dit betekent dat een adverteerder met een lage kwaliteitsscore en een hoge bieding een slechtere positie krijgt toegewezen dan een adverteerder met een hoge kwaliteitsscore en een lagere bieding.

Landingspagina
De landingspagina is simpelweg de pagina die verschijnt wanneer iemand uw advertentie heeft aangeklikt.

De kwaliteit van deze pagina wordt bepaald aan de hand van de relevantie t.o.v. het gebruikte zoekwoord en de aangeklikte advertentietekst. Zoeken naar “jas” en klikken op een advertentie over “jassen” moet ook een landingspagina vertonen met daarop jassen. Dit klinkt logisch, maar het zal u verbazen hoe vaak dit fout gaat.

Tekst op de landingspagina is ook zeer belangrijk. Alleen afbeeldingen van jassen die aangeboden worden, is niet voldoende, omdat Google (nog) geen afbeeldingen interpreteert (plaats daarom altijd alt-teksten bij een afbeelding”. Het plaatsen van aanvullende tekst m.b.t. jassen zal ervoor zorgen dat de relevantie groter wordt.

Een goede landingspagina kenmerkt zich door de aanwezigheid van een call-to-action (conversie). Oftewel een contactformulier, mogelijkheid tot aankopen, enz. Het is namelijk ideaal als een bezoeker direct tot actie kan overgaan zonder dat deze moet zoeken naar contactinformatie of een winkelmandje. Deze conversies zijn voor u te meten in AdWords en Analytics.

Het meten van conversies zorgt ervoor dat u inzicht krijgt in de opbrengst uit uw advertentiebudget. Op basis van de resultaten kunt u de campagne verder aanpassen om meer conversies te genereren voor, het liefste, lagere kosten per conversie. Relevantie is hierbij de key!

Dit artikel verscheen eerder op MailBlog.nl.

Meer content

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies