ZADAN: jij blogt, jij wint

Vorig artikel Volgend artikel
ZADAN: jij blogt, jij wint

Zoals ieder jaar lees ik graag over de restaurants die dit jaar beloond zijn met Michelinsterren. Want met een hotelschool diploma op zak blijf ik zeer geïnteresseerd in wat mijn (ex) vakbroeders bereiken. Vooral het waarom spreekt mij aan.

Via Google zocht ik naar  Niven Kunz, Nederlands jongste chef kok die op 24-jarige leeftijd een ster binnenhaalde. Ik kwam op nieuwsblog Zadan terecht en stuitte op een mooi stukje content (zoek op Niven). De blog biedt een nog niet eerder vertoonde variatie aan content, wat mij verraste gezien de propositie van de site. Een nieuw advertsing concept volgens mij.

Nieuwsblog zonder redactie

Uit persberichten blijkt dat Zadan sinds 1 november 2009 live is. Zadan (het Japanse woord voor conversatie) noemt zichzelf ‘een nieuwsblog zonder redactie’. Het idee achter Zadan is dat er in Nederland meer dan 300.000 bloggers actief zijn die elke dag het web uitpluizen op zoek naar opmerkelijke content en nieuws. De gevonden content wordt vaak op eigen blogs gepubliceerd maar missen met de privé-blogs een groot bereik.

Jij blogt, jij wint

Voor deze mensen biedt Zadan een platform waarbij iedereen eigen items kan creëren en publiceren op een site met veel traffic. Bovendien verloot Zadan elke week een prijs voor het best gelezen item. Dit concept van bloggen in combinatie met winnen heb ik nog niet eerder gezien. Items mogen bestaan uit video/foto-materiaal, korte teksten of verwijzingen naar andere sites.

Doel eind 2010

Thijs Pitlo, bedenker van het Zadan-concept heeft zich ten doel gesteld om binnen 1,5 jaar tot de grotere nieuwsblogs van Nederland te behoren en een advertentiemodel uit te rollen. Sinds de start in november heeft Zadan.nl meer dan 20.000 unieke bezoekers geteld en zijn er tegen de 600 items gepubliceerd. De site inclusief contentmanagementsysteem en content-creator is ontwikkeld door Internetbedrijf Interactief Mediahuis in Den Haag. De weekprijzen worden ter beschikking gesteld door de sponsorpartners van Zadan.

Meer content

Mick Lodder

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies