Zombies en Google Adwords fraude

Vorig artikel Volgend artikel
1107594055google_small[1]

Security onderzoekers hebben een nieuwe vorm van clickfraud ontdekt. Deze keer gaat het echter niet om de clicks van Google Adwords campagnes maar juist om het aantal vertoningen. Deze laatste worden op een kunstmatige wijze verhoogd waardoor een campagne uitgeschakeld kan worden.

Via "zombie computers" kan een aanvaller op bepaalde "keywords" zoeken, waardoor het doorklik percentage zo hoog wordt dat de campagne door Google Adwords automatisch wordt uitgeschakeld . Cybercriminelen kunnen via deze techniek zichzelf of andere partijen betere advertenties tegen lagere kosten bezorgen. Helemaal duidelijk is dit niet omdat juist wanneer je aantal vertoningen omhoog gaat maar de clicks niet evenredig meelopen dat juist een reden kan zijn waarom je eigen campagne omlaag zakt en uiteindelijk kan vworden stopgezet.

"Door het uitschakelen van andere advertenties, door het verhogen van het aantal keren dat een advertentie getoond wordt, kan een aanvaller een betere advertentie positie krijgen." aldus Adam Sculthorpe van het bedrijf.

Dit soort aanvallen, keyword hijacking genaamd, is moeilijk te voorkomen omdat het van een feature in Google Adwords gebruik maakt in plaats van een lek. Clickrisk ontdekte de aanvallen toen het doorklik percentage van een van haar clienten in elkaar stortte. De omvang van het probleem is niet bekend, maar het bedrijf denkt dat keyword hijacking veel gebruikt wordt.

Bron: (Security.nl)

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies