Advertising19.12.2008

Minder reclame inkomsten dan verwacht


minder-reclame-inkomsten-dan-verwacht.jpg
minder-reclame-inkomsten-dan-verwacht.jpg

Sociale netwerken zullen dit jaar minder reclame-inkomsten genereren dan oorspronkelijk was voorzien.

Ook volgend jaar liggen de opbrengsten waarschijnlijk lager dan de verwachtingen. Dat is de conclusie van een rapport van onderzoeksbureau eMarketer. Daarbij wordt gesteld dat adverteerders in de Verenigde Staten dit jaar 1,2 miljard dollar zullen investeren in sociale netwerken. Oorspronkelijk was er een bedrag van 1,4 miljard dollar vooropgesteld.

Voor volgend jaar wordt nu een bedrag van 1,3 miljard dollar voorzien. Daar was eerder sprake van 1,8 miljard dollar. Ondanks de recente introductie van nieuwe reclameformaten, blijft de reclame op sociale netwerken volgens eMarketer achter op de populariteit bij het publiek.

Dat de inkomsten van sociale netwerken achterblijven op de verwachtingen, is vooral te wijten aan de recessie en de lager dan verwachte omzetgroei bij MySpace. “Op korte termijn treft de recessie alle vormen van online reclamebestedingen, maar vooral experimentele formaten, zoals diegene die aanwezig zijn op sociale netwerken, zullen daarbij een zware impact voelen. Deze formats kunnen immers niet altijd duidelijk aantonen welke return-on-investment ze opleveren.” Voor MySpace en FaceBook, de twee grootste sociale netwerken, wordt een achteruitgang van meer dan 20% aan reclame-opbrengsten voorzien. MySpace zou dit jaar 585 miljoen euro aan reclame verdienen, terwijl dat bij Facebook nog 210 miljoen dollar zou zijn.

Hoewel het op dit ogenblik een bijzonder moeilijke situatie is, kunnen marketeers nog altijd voordeel halen uit het gebruik van sociale media,” zegt eMarketer. “Sociale netwerken blijven een rendabel marketingkanaal. Het opvolgen van discussies op sociale netwerken over een merk of een product en de interactie met een community is nog altijd een nuttige en wellicht ook essentiële strategie. Marketeeres zouden sociale netwerken dan ook niet volledig mogen afschrijven. In een moeilijke economische situatie is het meestal gemakkelijker om een bestaande klant te bereiken dan een nieuwe te verwerven. Sociale netwerken laten bedrijven toe om op een relatief goedkope manier in contact te treden met consumenten die al in hun producten zijn geïnteresseerd.”

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s