Ik wil meer kb’s part 2

Vorig artikel Volgend artikel
Ik wil meer kb’s part 2

Vorige week is de actie "Ik wil meer KB’s" opnieuw van start gegaan. In november 2007 was de eerste actie die zich richtte op het vergroten van het aantal kilobytes dat gebruikt mag worden voor online advertenties.

Ruim 500 marketeers en creatieven schreven zich in, waardoor de actie een groot succes was en brede ondersteuning door de markt genoot. Van aanpassing van de richtlijn is echter niks terechtgekomen. Brancheorganisatie IAB heeft de reeds bestaande richtlijn opnieuw gepubliceerd. Het blijkt echter dat de Nederlandse richtlijn over bijna de gehele linie lager is dan de internationale richtlijn.

Kortom Nederland loopt achter, tijd dus om opnieuw in actie te komen.

Initiatiefnemer Steven Pieneman, eigenaar van Liberacion, roept alle bedenkers, makers en opdrachtgevers van online advertenties op zich te melden op de site Ikwilmeerkbs.nl. "We roepen iedereen op om de mouwen op te stropen en de spierballen te tonen. Op de site kan je een foto uploaden, waarna deze op de site wordt geplaatst. Het belangrijkste is echter om je op te geven met naam en bedrijfsnaam. Met deze ludieke actie willen we duidelijk maken aan de exploitanten dat verruiming van de maximale bestandsgrootten van banners nodig is voor meer creativiteit. Betere advertenties leiden tot betere resultaten en meer tevreden adverteerders. We willen toch allemaal dat online marketing niet meer als sluitpost van de marketingbegroting wordt gezien?”.

Het aantal KB’s bepaalt de zwaarte van een banner. Veel site-eigenaren en exploitanten hanteren echter eigen of verouderde richtlijnen. Dit zorgt zeer regelmatig voor problemen bij het aanleveren voor plaatsing van online advertenties. Denk hierbij aan banners die geweigerd worden, extra kosten voor admanagement of zelfs het aanpassen van banners. Uiteindelijk zijn bureaus en adverteerders hiervan de dupe.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies