Advertising15.12.2008

Ik wil meer kb’s part 2


ik-wil-meer-kb-s-part-2.jpg
ik-wil-meer-kb-s-part-2.jpg

Vorige week is de actie “Ik wil meer KB’s” opnieuw van start gegaan. In november 2007 was de eerste actie die zich richtte op het vergroten van het aantal kilobytes dat gebruikt mag worden voor online advertenties.

Ruim 500 marketeers en creatieven schreven zich in, waardoor de actie een groot succes was en brede ondersteuning door de markt genoot. Van aanpassing van de richtlijn is echter niks terechtgekomen. Brancheorganisatie IAB heeft de reeds bestaande richtlijn opnieuw gepubliceerd. Het blijkt echter dat de Nederlandse richtlijn over bijna de gehele linie lager is dan de internationale richtlijn.

Kortom Nederland loopt achter, tijd dus om opnieuw in actie te komen.

Initiatiefnemer Steven Pieneman, eigenaar van Liberacion, roept alle bedenkers, makers en opdrachtgevers van online advertenties op zich te melden op de site Ikwilmeerkbs.nl. “We roepen iedereen op om de mouwen op te stropen en de spierballen te tonen. Op de site kan je een foto uploaden, waarna deze op de site wordt geplaatst. Het belangrijkste is echter om je op te geven met naam en bedrijfsnaam. Met deze ludieke actie willen we duidelijk maken aan de exploitanten dat verruiming van de maximale bestandsgrootten van banners nodig is voor meer creativiteit. Betere advertenties leiden tot betere resultaten en meer tevreden adverteerders. We willen toch allemaal dat online marketing niet meer als sluitpost van de marketingbegroting wordt gezien?”.

Het aantal KB’s bepaalt de zwaarte van een banner. Veel site-eigenaren en exploitanten hanteren echter eigen of verouderde richtlijnen. Dit zorgt zeer regelmatig voor problemen bij het aanleveren voor plaatsing van online advertenties. Denk hierbij aan banners die geweigerd worden, extra kosten voor admanagement of zelfs het aanpassen van banners. Uiteindelijk zijn bureaus en adverteerders hiervan de dupe.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’