Media05.09.2008

Hardlopen 2.0, geen doping, weg privacy?


hardlopen-2-0-geen-doping-weg-privacy.jpg
hardlopen-2-0-geen-doping-weg-privacy.jpg

Vandaag zijn 5 Nederlandse internetatleten vanaf 15.30 live te volgen via GPS en live videobeelden tijdens de Sky Radio Run.

Het experiment is een verkenning van de mogelijkheden van sport en techniek en is te volgen via hardlopen.admium.nl. De loopwedstrijd vindt plaats in het Amsterdamse Bos en kent ook meer dan 1.000 deelnemers zonder digitale, interactieve, versterking.

De vijf sporters willen met dit experiment aantonen dat het live volgen van individuele sporters niet voorbehouden is aan topsporters, maar aan elke sporter over de hele wereld.

Het experiment wordt gedaan tijdens de Sky Radio Run, het jaarlijkse hardloopevenement voor medewerkers werkzaam in de MarCombranche. Via een website zijn vijf deelnemers aan het evenement live te volgen op een kaart (google maps). Tevens zendt elk van de vijf lopers tijdens het hardlopen een live videosignaal, waarmee de race ook live te volgen is. Zo is elke sporter permanent te volgen, hetgeen de discussie over whereabouts in een interessant daglicht plaatst.

Gijsbregt Brouwer hierover: “Met het permanent volgen van atleten ontstaat compleet inzicht in het gedrag van de sporters en kan beoordeeld worden of dit vanuit fair play gewenst is. De andere kant is dat de privacy van atleten nog verder onder druk komt te staan“.

Vorig jaar al deden de vijf lopers live verslag via twitter. Dit jaar zijn de deelnemers, Gijsbregt Brouwer, Krijn Schuurman, Peter Ros, Jan Henk Bouman en Polle de Maagt benieuwd naar de ervaringen met live tracken en live video casten. Brouwer hierover: “Als je je sportprestatie live kunt delen met al je vrienden en bekenden, is de ervaring dan intenser?” In feite kan elke sporter zo zijn eigen TV-moment creëren en NOS-je spelen.

De applicatie is een samenwerking van verschillende Nederlandse partijen: Trackr.nl maakt de GPS tracking mogelijk, het Amsterdamse Livecastr verzorgt de live video stream en het Amersfoortse internetbureau Admium verzorgt de grafische schil en de aggregatie van foto’s. Samsung was zo enthousiast over het initiatief dat het vijf nieuwe Samsung Omnia’s beschikbaar stelde zodat de lopers de wedstrijd live kunnen verslaan.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Privacy

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

Verder lezen over Web 2.0

​Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3

We raken er bijna niet over uitgepraat: het Metaverse. Het ‘nieuwe’ internet. Of tenminste een nieuwe manier om het internet te benaderen. Maar, hoe zit dat dan met Web3? Dit zijn de verschillen én de overeenkomsten...

Metaverse27.01.2022

​Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3

Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur

Web Summit heeft vandaag aangekondigd dat het Rise, één van de grootste techbeurzen in Azië, in maart 2022 nieuw leven in zal blazen. Na 5 jaar Hong Kong verhuist het evenement naar Kuala Lumpur. Blijkbaar ziet Web Su...

Tech in Asia03.12.2020

Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur

en plant een nieuw evenement in Tokyo
Infographic: Wat is responsive web design?

Je hebt vast wel eens van de term 'responsive' gehoord als het om webdesign gaat. Maar wat houdt dat eigenlijk in, als je website responsieve is. En waarom zou je je website responsive maken? Onderstaande infographic maa...

Online30.11.2014

Infographic: Wat is responsive web design?

Hoe ‘2.0’ ben jij?

Fressen oder Moral, zullen we elkaars zakken gaan vullen?We hebben nu wel genoeg gelezen dat je uit je comfort zone moet stappen om echt te veranderen. Dat er nu een tijd ontstaat waarin we sharen, transparant naar elkaa...

Media25.07.2013

Hoe ‘2.0’ ben jij?

Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That

Sommige diensten worden binnen afzienbare tijd vrijwel onmisbaar. Ik noem een Evernote, Dropbox en Instapaper. Ondanks dat het afgelopen jaar weinig is geschreven over If This Then That, mag deze dienst snel aan deze...

Online18.12.2011

Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That

Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!

De politie staat niet bekent om innovatie. Ze lopen met oude mobieltjes, mogen niet op internet op de werkstations en hebben veel storingen. Toch spenderen ze 600 miljoen aan ICT, meer dan €10.000 per diender. Bij de d...

Media28.10.2010

Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!

Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0

Onderstaande tabel toont de verschillende stadia van het Web. Web 1.0 wordt beschouwd als het web van de documenten en het begin van de "nieuwe economie" (HTML fase), Web 2.0 als het internet waarbij de computergebruike...

Online05.04.2010

Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0

Succes Avatar door Social Media, Part II

In het populaire artikel geschreven door Jöran Maaswinkel wordt de vraag gesteld of het succes van film Avatar werd veroorzaakt door social media. Het artikel ontlokte menig reactie en leverde daarmee een interessant...

Social Media22.03.2010

Succes Avatar door Social Media, Part II