Interactieve media groeit naar 15%

Vorig artikel Volgend artikel
Interactieve media groeit naar 15%

Volgens een recent rapport van GroupM zal in 2009 interactieve media goed zijn voor ongeveer 15% van de wereldwijde advertentie-uitgaven. Dit is bijna een 50% stijging tov 2004.

De verwachting is dat interactieve reclame zelfs de grootste driver zal zijn voor de groei van de advertentie-markt in de nabije toekomst. Meer en meer marketeers lijken zich af te keren af van de traditionele media in het voordeel van de digitale wereld.

Onder interactieve reclame wordt verstaan alle reclame op het internet, mobile marketing en game-advertising (reclame uitingen binnen computer games). In 2007 was interactieve media goed voor 11% van de totale advertentie-uitgaven met name ingezet door marketeers in de VS en West-Europa.


"This report aims to improve advertisers’ success rate in digital marketing" aldus Rob Norman, de wereldwijde CEO van GroupM Interaction "There is little doubt that interactive channels are increasingly vital to delivering reach and engagement and will only become more so in the coming years".

De markt voor interactieve advertenties wordt nog steeds gedomineerd door (45%) display advertenties. Betaalde zoekopdrachten (Paid Search) is de snelst groeiende markt en op dit moment al goed voor 38% van de advertentie-uitgaven. Ook is er een relatie tussen de groei van interactieve media en de breedband penetratie in een land, hoe hoger deze laatste is, hoe vaker online-reclame door marketeers wordt ingezet.

Verder is er een toename van het internetgebruik te zien. In 2005 waren consumenten ongeveer 27 minuten per dag online, in 2009, zal dat aantal naar verwachting 46 minuten per dag zijn.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en online-marketeer. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies