JongeHonden in Cannes

Vorig artikel Volgend artikel
JongeHonden in Cannes

Afgelopen week werden de Lions weer uitgereikt tijdens het 55e jaarlijkse reclamefestival in Cannes. Zoals inmiddels gebruikelijk is reist de Stichting JongeHonden af met een gevulde touringcar jonge creatieven om inspiratie op te doen, Nederland te vertegenwoordigen in verschillende Young Lions Competitions en alle goede borrels en feestjes af te lopen.

Door het organiseren van creatieve pitches gedurende het hele jaar kunnen jonge creatieve teams een plaatsje in de bus naar Cannes winnen, alwaar ze met een passe-partout tijdens het gehele Cannes Lions festival toegang hebben tot het beste creatieve werk ter wereld, in alle verschillende disciplines.

Onderdeel van de groep van 38 JongeHonden waren de 4 teams die Nederland vertegenwoordigden tijdens de competities: Young Creatives Print, Young Creatives Film, Young Creatives Cyber en Young Media.

In de Young Creatives Print Competition zetten Karian Weijers en Thijs Biersteker (beiden afstuderend aan de Willem de Kooning Academie) in het begin van de week direct Nederland op de kaart door goud te winnen voor een in 24 uur gecreëerde print uiting voor Amnesty International. De teams voor Young Creatives Film (Daan Samama van DDB Amsterdam en Tim de Waard van Houdini Amsterdam), Young Cyber Competition (Paul Coops en Gijs Hietbrink van Woedend!) en Young Media Competition (Ivor van Maaren van Mindshare Interaction en David Barens van Neo@Ogilvy) kregen allen prachtig jury commentaar, maar moesten andere landen er met de winst vandoor laten gaan. Om jullie een indruk te geven van het werk, klik hier voor de viral video die Tim en Daan binnen 48 uur hebben gemaakt voor MTV Switch. De opdracht was een virale video van 60 seconden te maken op een Nokia N95 waarin op een originele manier wordt getoond hoe je klimaat neutraal bezig kunt zijn.

Ik was zelf de hele week mee met JongeHonden, als onderdeel van het Nederlandse Young Media Team. Als interactieve mediaman was ik heel erg benieuwd naar het interactieve werk dat ik in Cannes zou zien, maar ook naar de interactieve interesse en kwaliteit van de JongeHonden. Enerzijds is het grootste deel van de JongeHonden werkzaam bij de zogenaamde traditionele bureau's, anderzijds waren er ook teams van onder andere Woedend! en 2008 mee.

De meeste aandacht van de jonge creatieven ging uit naar het wereldwijde print- en film werk, maar ik merkte gedurende de week in gesprekken dat ze over het algemeen veel interesse hebben in interactieve media en vaak ook (goed) begrijpen hoe dit creatief te gebruiken. Van de ongeïnteresseerde houding die creatieven nog weleens willen hebben richting het onderwerp media en hoe deze in te zetten merkte ik weinig, omdat deze generatie creatieven heel goed begrijpt dat interactieve media een andere aanpak vereisen dan traditionele media, waar je helemaal geen interactie met de doelgroep hoeft aan te gaan. Hierdoor hebben ze een gezonde interesse in de ontwikkelingen in het medialandschap en willen op dit gebied zeker niet de boot missen.

Op zich lijkt een houding als deze logisch, maar dat is het niet in een groot deel van de reclamebureau's. Gelukkig heb ik daar bij Ogilvy weinig last van, omdat we daar juist in alle geledingen van het bedrijf veel in interactieve expertise investeren. Maar afgelopen week hoorde ik weer eens van veel collega's dat dit bij veel andere (traditionele) bureau's nog helemaal niet het geval is. Daarom vind ik het heel positief om te zien dat de jongere generatie creatieven in de Nederlandse reclamewereld heel erg bezig is met interactieve media, de ontwikkelingen hierin volgt en wil begrijpen hoe ze hier het beste met hun creatieve ideeën mee om kunnen gaan.

Op naar veel prijswinnend Nederlands interactief werk in de komende jaren!

Meer content

David Barens

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies