Advertising25.03.2008

Adverteren met online video = effectief


adverteren-met-online-video-effectief.jpg
adverteren-met-online-video-effectief.jpg

Online video is booming. Dat is ook een van de beweegredenen geweest voor ons eigen video channel. De groei van het online kijken naar video resulteert er ook in dat er meer reclamespots via het internet worden bekeken.

Zo worden pre-rolls (reclamespots / streamspots die worden vertoond voorafgaand aan een opgevraagde video) massaal uitgekeken: 74% van alle opgestarte pre-rolls worden zelfs tot het einde toe bekeken. Zo blijkt uit een onderzoek van RTL Nederland, Universal Media en Microsoft Digital Advertising Solutions uitgevoerd door MetrixLab.

In december 2007 en januari 2008 zijn er 9.358 personen ondervraagd over online video. Het onderzoek is opgezet als een experiment onder bezoekers van 5 grote websites (‘Idols’, ‘Goede Tijden Slechte Tijden’, ‘Eigen Huis & Tuin’, ‘RTL Boulevard’ en MSN Video), waarbij de manier waarop men online video en reclame kan bekijken zoveel mogelijk gelijk is gehouden met de werkelijkheid.

De nadruk heeft gelegen op het registreren van het gedrag van mensen en niet op wat mensen zeggen dat ze doen. Zo is geregistreerd hoe het mechanisme werkt van de mate waarin je een ‘forced exposure’ hebt of juist vrijheid om reclame te mijden. Hiervoor zijn van 5 merken in totaal 15 reclamespots getest. Hierbij is gevarieerd met o.a. de lengte van de reclamespot en de lengte van de content. Bezoekers van de sites konden kiezen uit clips met lengtes van 90 of 150 seconden of een volledig programma. Van de reclamespots hebben in 2007 geen campagnes gelopen, om de invloed van lopende campagnes te vermijden.

De belangrijkste resultaten waren:

* Adverteren middels pre-rolls is bewezen effectief.
* Bezoekers van sites zijn in hoge mate bereid om reclame te accepteren en te kijken, voordat de gekozen content begint.
* 74% van de pre-rolls worden volledig uitgekeken.
* Dit geldt zowel voor ouderen als voor jongeren, die normaal bekend staan als grillige media zappers.
* Pre-roll advertising leidt dan ook tot een hoge spontane herinnering van de reclame en boodschapoverdracht.
* De likeability van de pre-rolls is vrijwel even hoog als bij andere reclamevormen ondanks de gedwongen exposure. Dit is een nieuw inzicht. De consument lijkt de reclameuiting als ruilmiddel te accepteren: ik kijk één korte commercial ipv een heel reclameblok en krijg mijn content vervolgens op maat geserveerd.
* Langere spots werken beter bij boodschapoverdracht.
* Het uitkijken van pre-rolls hangt sterk samen met de lengte en inhoud van de pre-roll en in mindere mate met de content die erna komt.

De resultaten zijn gepresenteerd tijdens de SPIN Awards Inspiration Days in Amsterdam. Andy Santegoeds, Manager Research & Intelligence van RTL Nederland : “Dit onderzoek bewijst dat online adverteren zeer effectief is en het geeft adverteerders en mediabureaus nieuwe inzichten om tv-campagnes succesvol door te trekken op internet. Je creëert als het ware een telescoop-effect.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Online Video

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Wil je geld verdienen met TikTok, maar wil je niet zelf video's maken? Dat hoeft ook niet. Mogelijk komt binnenkort de TikTok Coin-app naar Nederland, waarmee je 0,36 euro kunt verdienen voor 1 uur kijken.

Social Media17.04.2024

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken

Snapchat is van plan om de app persoonlijker en creatiever te maken met nieuwe functies. Eén van de belangrijkste nieuwe mogelijkheden is dat je Templates krijgt: het zijn sjablonen die je in staat moeten stellen om mak...

Social Media04.04.2024

Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

Over het algemeen zijn de keren dat LinkedIn zich hevig liet inspireren door een ander social media maar weinig succesvol. Weet je bijvoorbeeld nog dat LinkedIn met Stories kwam? Dat heeft niet lang geduurd… Ook zijn k...

Online28.03.2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

​5 manieren waarop AI je videomeetings gaat beïnvloeden

Videomeetingtools zoals Google Meet, Zoom en MS Teams worden steeds verder verbeterd en het zal je niet verbazen dat AI hierin een grote rol speelt. Dat doet het overigens al een tijdje, alleen zijn mensen zich daar niet...

Online25.03.2024

​5 manieren waarop AI je videomeetings gaat beïnvloeden

OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij

Eén van de redenen dat vorig jaar zoveel acteurs en scenarioschrijvers in Hollywood staakten, was de angst voor AI. Computergemaakte mensen kunnen immers veel engere stunts doen, hoeven niet te worden betaald en zijn al...

Technology24.03.2024

OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij

And so it begins
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok