100 jaar reclame

Vorig artikel Volgend artikel

Van 21 maart tot 1 juni 2008 worden in De Affiche Galerij ruim 60 affiches uit de collectie van het Museum voor Communicatie getoond.

Het Haagse Museum voor Communicatie verzamelt vanaf zijn oprichting in 1929 allerlei grafische uitingen rond de thema’s post en telecommunicatie. Vanaf de jaren ‘20 en ‘30 van de vorige eeuw liet de PTT oproepen en reclames maken voor diverse diensten en producten. Vaak schakelden ze hier bekende vormgevers voor in. Dit spraakmakende beleid heeft veel invloed gehad op de ontwikkeling van de grafische vormgeving in Nederland.

Het museum heeft een breed scala van ontwerpers en illustratoren in de verzameling, zoals Piet Zwart, Jan Lavies, Otto Treumann en Max Velthuijs. Hoewel het Museum voor Communicatie zich sinds een aantal jaren breder oriënteert dan uitsluitend post en telecommunicatie, blijft de grafische vormgeving één van de belangrijke pijlers van de collectie en het tentoonstellingsbeleid.

De Affiche Galerij, een onderdeel van Het Haags Gemeentearchief, laat van 21 maart tot 1 juni 2008 een selectie van 100 jaar affiches uit deze collectie van het museum voor Communicatie
zien. Tegelijk met de tentoonstelling in De Affiche Galerij toont het Museum voor Communicatie zelf van 21 maart tot en met 29 juni 2008 de expositie ‘Klinkklare vormgeving – N.P. de Koo (1881 – 1960)’. In deze presentatie staat het veelzijdige werk van vormgever De Koo centraal, die voor de PTT onder meer brievenbussen, sluitzegels, een rijdend postkantoor én affiches ontwierp.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies