Advertising18.03.2008

100 jaar reclame


Van 21 maart tot 1 juni 2008 worden in De Affiche Galerij ruim 60 affiches uit de collectie van het Museum voor Communicatie getoond.

Het Haagse Museum voor Communicatie verzamelt vanaf zijn oprichting in 1929 allerlei grafische uitingen rond de thema’s post en telecommunicatie. Vanaf de jaren ‘20 en ‘30 van de vorige eeuw liet de PTT oproepen en reclames maken voor diverse diensten en producten. Vaak schakelden ze hier bekende vormgevers voor in. Dit spraakmakende beleid heeft veel invloed gehad op de ontwikkeling van de grafische vormgeving in Nederland.

Het museum heeft een breed scala van ontwerpers en illustratoren in de verzameling, zoals Piet Zwart, Jan Lavies, Otto Treumann en Max Velthuijs. Hoewel het Museum voor Communicatie zich sinds een aantal jaren breder oriënteert dan uitsluitend post en telecommunicatie, blijft de grafische vormgeving één van de belangrijke pijlers van de collectie en het tentoonstellingsbeleid.

De Affiche Galerij, een onderdeel van Het Haags Gemeentearchief, laat van 21 maart tot 1 juni 2008 een selectie van 100 jaar affiches uit deze collectie van het museum voor Communicatie
zien. Tegelijk met de tentoonstelling in De Affiche Galerij toont het Museum voor Communicatie zelf van 21 maart tot en met 29 juni 2008 de expositie ‘Klinkklare vormgeving – N.P. de Koo (1881 – 1960)’. In deze presentatie staat het veelzijdige werk van vormgever De Koo centraal, die voor de PTT onder meer brievenbussen, sluitzegels, een rijdend postkantoor én affiches ontwierp.

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s