Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
“The competition is not going to be IPG or Omnicom, it’s going to be Microsoft, Google and others that may not have emerged yet.”, David Moore, CEO of WPP Group’s 24/7 Real Media. David heeft het hier o.a. over de markt voor media-inkoop en -plaatsing. Technology companies komen van links invliegen via de online advertising-kant en willen net zoals de grote media agencies de ‘operating companies’ zijn van advertising en media op het gebied van transacties en logistiek. Dat dit niet alleen over online gaat maar over alle media, print, TV, radio, outdoor etc, bewijzen de plannen van Google zoals het in de US zojuist gerealiseerde print ad platform, waar adverteerders zonder tussenkomst van bureaus media kunnen inkopen en advertenties kunnen plaatsen in print media. Dit is een extensie op Adwords.
Deze en andere ontwikkelingen spelen in op de toenemende ontevredenheid van adverteerders op gebied van de ondoorzichtigheid van het medialandschap en de kwaliteit van de dienstverlening en kennis van de bureaus.
Er zijn nog enkele andere aanwijzingen dat er duidelijk iets aan het veranderen is op dit gebied:
1) Marketing- en communicatieprocessen worden steeds meer geautomatiseerd, van analyse, planning en creatie tot productie (zoals automatisch opmaak van print ads) en distributie (zoals mediaplaatsing). Bedrijven hiervoor de software leveren zijn b.v. XEED, Aprimo en Unica. “Creating ads and media booking self service via new technology is winning attention i.e. 43% of companies are planning to use such marketing operations systems”, Aberdeen Group, 2007.
2) Het ontstaan van Ad Exchange platforms die de adverteerder in staat stelt zelf in te kopen. Google koopt DoubleClick en Yahoo heeft Richt Media ingelijfd. Hierdoor onstaan krachtige platformen die adverteerder en media direct en op een doorzichtige manier bij elkaar brengen.
3) In de US zijn de print en TV media alert op deze veranderingen. Zij moeten snel kunnen inspringen op de veranderingen, want als hun aanspreekpunt niet meer de grote bureaus zouden zijn, maar vele adverteerders, dan vergt dat een andere sales aanpak.
De weg naar transparantie in media, online en offline, zal geen korte zijn naar mijn inschatting, maar de fundamenten worden gebouwd voor een verandering waarop de media agencies zullen moeten anticiperen. De toekomst leert wie de transparante mechanismen gaan beheersen voor de ad transacties en logistiek. Agencies zullen in ieder geval moeten aantonen dat zij toegevoegde waarde leveren op gebied van planning en advies. Partijen die sterk zijn in online zullen een goede uitgangspositie hebben, aangezien de wetmatigheden op online naar offline gekopieerd worden en offline media steeds meer online worden zoals TV.
“Google has shown that big media companies don’t have to be part of the mix at all,” Tim Hanlon, senior vice president, Publicis Groupe
“Hey, if these companies want to evolve to become full-service ad agencies, I think they’ll be looking at print opportunities,”, Gartner analyst Allen Weiner. Allen doelt hiermee op Google, Yahoo en Microsoft.
Daarnaast zullen adverteerders steeds meer zelf kunnen als gevolg van technologie. Ook dat gaat langzaam, aangezien marketeers over het algemeen niet technology savvy zijn (muv de gemiddelde DC lezer natuurlijk). Maar marketeers zien duidelijk in toenemende mate dat het automatiseren en standaardiseren van processen voordelen biedt. En ze zijn steeds beter in staat het media ecosysteem te doortasten als gevolg van verbeterde campagne meetmethoden. Gevraagd door de CFO en mogelijk gemaakt door technologie.
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Verder lezen over Microsoft
Online22.04.2024
Een realistische video van jou is gemaakt met één foto
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
Online11.04.2024
Windows 11 wordt voorzien van meer reclame
Gaming05.04.2024
Xbox krijgt een AI-chatbot die nu al tegenvalt
Technology01.04.2024
Tijdmachine: Microsoft Bob was Microsoft voor beginners
Marketing01.04.2024
Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden
Gaming28.03.2024
Komt er een witte, discloze Xbox Series X?
Online14.03.2024
Microsoft Teams verenigt eindelijk privé en zakelijk gebruik
Verder lezen over Yahoo
Cybercrime14.12.2023
Gegevens op straat? Dit zijn de grootste datalekken ooit
Search06.04.2021
Yahoo trekt de stekker uit Yahoo Answers
Service sluit deuren op Star Wars DaySearch29.10.2020
Hoeveel bomen heeft Ecosia geplant?
Eco-vriendelijke zoekmachineTech in Asia20.11.2019
Yahoo! Japan en Line gaan fuseren
Online18.10.2019
Krijg jij nog 358 dollar van Yahoo?
Social Media14.08.2019
Tumblr wordt verkocht aan WordPress-eigenaar Automattic Inc.
Nieuws10.01.2017
Yahoo! wordt Altaba na overname door Verizon
CEO Marissa Mayer treedt afCybercrime23.09.2016