YouTube komt met overlay-ads

Vorig artikel Volgend artikel
1187764014overlay

YouTube gaat overlay-ads plaatsen. De advertenties worden semitransparant (als overlay) aan de onderkant van de videoclips geplaatst.

De advertenties zouden maximaal tussen de 15 en 30 seconden gaan duren. Google hoopt hiermee een oplossing te hebben gevonden om op een "vriendelijke" manier toch meer reclame inkomsten te kunnen genereren.

Volgens Shiva Rajaraman, product manager bij YouTube, hebben interne tests aangetoond dat bij deze methode slechts 10% van de gebruikers het filmpje wegklikt. Bij full-video-ads voorafgaand aan het filmpje zou dit 70% zijn.

Vooral de advertentieomzet op YouTube bleef ver achter bij de ambities van het zoekmachinebedrijf. De laatste halfjaarcijfers van Google geven aan dat er slechts 15 miljoen dollar is verdiend aan YouTube . Als je dat afzet tegenover de initiele overname prijs van bijna 1.5 miljard begrijp je waarom Google er alles aan gelegen is meer inkomsten te halen uit de meest populaire videosite ter wereld.

Of al die miljoenen gebruikers er blij mee zullen zijn moet men afwachten. In ieder geval is het een kans voor Videosites die met een ander commerciel model hun brood kunnen verdienen.

Meer content

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies