Technology28.11.2013

Luisteren naar een tandenborstel – De machtsstrijd om kennis over de individuele klant


Hoe houd je jezelf staande in het online en mobiele tijdperk? Dat is de vraag die retailers en leveranciers momenteel bezighoudt. Het bereiken van consumenten en het krijgen en behouden van een sterke merkpositie heeft een enorme en snelle verandering ondergaan. De fysieke winkel en de huis-aan-huis folder zijn ingewisseld voor de online shop-in-shop en mobiele apps. Je concurrenten komen niet meer uit de lokale winkelstraat maar van over de hele wereld. Daarom is het kunnen begrijpen van een individuele klant cruciaal om een goede dienstverlening te blijven bieden. Een ingrijpende aanpassing van de eigen organisatie is hard nodig, geeft 58% van de retailers zelf aan.

De ene consument hecht waarde aan een persoonlijk advies van een medewerker, de ander wil graag zijn bestelling op kantoor ontvangen, zodra hij hoort dat er tot 20:00 uur overgewerkt moet worden. Het personaliseren op basis van klantdata is technisch goed mogelijk en leidt tot een situatie waarin traditionele verkoop, marketing, en service activiteiten dwars door elkaar heen lopen. Veel retailers zijn van goede wil om met de klant mee te veranderen, maar moeten wel verder denken dan alleen de inzet van nieuwe kanalen. Tenslotte gaat het niet om de kanalen an sich, maar om een vlekkeloze afhandeling van de bestelling van de consument.

luisteren-naar-een-tandenborstel-de-mach.jpg
luisteren-naar-een-tandenborstel-de-mach.jpg

Machtsstrijd om inzichten in de consument
Retailers en leveranciers leven op gespannen voet met elkaar in de strijd om het vergaren van kwalitatieve klantdata. Retailers hebben in de loop der jaren steeds diepere inzichten over consumentengedrag vergaard. Denk aan looproutes in de winkel, de registratie van kassabonnetjes via een klantenpas en uiteraard het zoek- en koopgedrag via de webwinkel. Deze klantkennis biedt retailers een aanzienlijke machtspositie ten opzichte van leveranciers. Hierdoor zullen leveranciers over de kanalen van de retailers heen aan hun merkstrategie moeten werken om diepere klantkennis te vergaren. En dat gebeurt ook: denk aan de vele communities die op social media rondom bepaalde producten gebouwd worden. Waar retailers de afgelopen jaren van hun monopolie op kennis over het kooptraject hebben geprofiteerd, kunnen leveranciers tegenwicht bieden door diepere kennis over het gebruikstraject te verwerven. Zolang de individuele behoeften van de consument maar centraal staan.

Inzicht in het kooptraject
Succesvolle retailers werken op basis van een aantal principes:

  • Ze concurreren niet op basis van dumpprijzen of de snelste levering, maar hanteren een strategie die gevoed wordt door klantinzichten;

  • Bijvoorbeeld door te weten in welke context de consument bereid is om een bepaalde prijs te betalen. En op welk tijdstip en welke locatie hij of zij graag een bestelling in ontvangst wil nemen;

  • Kennis over het kooptraject kan vervolgens geïntegreerd worden in het distributieproces om een optimale marge te behalen. Bijvoorbeeld door een real-time voorraadoverzicht te creëren waarin de goederenstromen tussen de winkel, magazijn, distributiecentra, pakketbezorgers (ook retour) en toeleveranciers samengevoegd worden.  

Zo krijgt de retailer zicht op de actuele vraag en voorraad, en kan de dienstverlening toegespitst worden op individueel niveau. Om klanten optimaal te bedienen wanneer een levering niet meer op tijd kan plaatsvinden, kunnen retailers ze de keuze bieden uit alternatieve tijdstippen die wel een 100% slagingskans hebben.  

Inzicht in het gebruikstraject
Waar retailers inzichten krijgen uit het kooptraject, kunnen leveranciers hetzelfde doen met het gebruikstraject van de producten die zij leveren. Zo ziet een bekende wasmachinefabrikant reparaties niet als het oplossen van een defect maar als een servicebezoek waarbij de klant zelfs tot aan de eigen keukentafel begeleid kan worden. Steeds slimmere technologie maakt het mogelijk om individuele producten te voorzien van chips en sensoren en hiermee het productgebruik te meten en de gebruikservaring te verbeteren. Leveranciers kunnen klanten een incentive bieden om toestemming te verkrijgen voor het gebruik van klantspecifieke data. Denk bijvoorbeeld aan een campagne waarin tandenpoetsen gekoppeld wordt aan een online game gericht op kinderen. Ouders krijgen via een app inzicht in het poetsgedrag van hun kroost, de kinderen verdienen punten voor elke poetsbeurt en de borstelproducent ontvangt nauwkeurige informatie over de gebruiksduur van zijn producten. Met dergelijke informatie kan de dienstverlening aan de consument persoonlijker worden gemaakt. Bijvoorbeeld door een korting aan te bieden als een tandenborstel bijna versleten is, of poetstips te geven wanneer blijkt dat de gebruiksduur per poetsbeurt korter dan gemiddeld is. Het draait hier dan niet meer om het koopproces maar om het gedrag van de consument en zijn of haar beleving bij een product.

Consumenten verwachten vandaag de dag een vergaande gepersonaliseerde ervaring in het contact met bedrijven, afgestemd op wie ze zijn en wat hun actuele behoefte is. Om aan die verwachting te voldoen moeten retailers en leveranciers het roer omgooien en meer prioriteit geven aan het verzamelen,  analyseren en gebruiken van data. Dit schept de ruimte om iedere individuele klant adequaat van dienst te zijn en aan ‘de klantwens’ voldoen.

Deze bijdrage komt voort uit de presentatie die Johan Arts, Director Software Solutions Group bij IBM Benelux, op 13 november gaf tijdens IBM BusinessConnect.

[Afbeelding: © Warren Goldswain – Fotolia.com]

Verder lezen over IBM

Wat is een quantumcomputer en waarom is het interessant?

Er is een grote doorbraak geweest in de wereld van kwantumcomputers, maar de kans is groot dat je daar niets over hebt gehoord. Het is namelijk niet echt een wereld waarvan grote aantallen mensen op de hoogte zijn. Wat e...

Technology10.02.2023

Wat is een quantumcomputer en waarom is het interessant?

​De toekomst van computers?

Zou het mogelijk zijn als we de intelligentie van Einstein, de context van Gandhi en het geheugen van de gehele mensheid geconsolideerd kunnen aanbieden op een hybride computerplatform? Zijn we in staat, in de nabije toe...

Technology04.05.2020

​De toekomst van computers?

Google bevestigt doorbraak in kwantumcomputerkracht

Google heeft laten weten dat het bedrijf een nieuwe doorbraak in kwantumkracht heeft bereikt in een artikel dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift: Nature. De aankondiging komt precies een maand nadat...

Technology25.10.2019

Google bevestigt doorbraak in kwantumcomputerkracht

​Zijn wij drenkelingen op een houten vlot?

De technologische ontwikkelingen in onze maatschappij volgen zich in quantum snelheid op. We krijgen dagelijks zoveel informatie op ons af waardoor we steeds meer ondersteuning nodig hebben van intelligente systemen die...

Technology23.09.2019

​Zijn wij drenkelingen op een houten vlot?

IBM koopt Red Hat voor 34 miljard dollar – maar wat is Red Hat?

Microsoft heeft veel voor LinkedIn betaald toen ze die in 2016 kochten voor meer dan 26 miljard dollar, maar dat kan niet op tegen de 34 miljard dollar (in cash!) die IBM heeft gespendeerd aan het kopen van Red Hat. Dit...

Technology29.10.2018

IBM koopt Red Hat voor 34 miljard dollar – maar wat is Red Hat?

Techreus koopt ander model voor de toekomst
Deze AI zou wel eens je nieuwe favoriete parfum kunnen bedenken

IBM Research is in de geurtjes gegaan. Ze zijn namelijk gaan samenwerken met Symrise, een van de grootste bedenkers van smaken en geuren. Daar is een AI uitgekomen die Philyra heet, naar de Griekse godin van de geur. Die...

Technology25.10.2018

Deze AI zou wel eens je nieuwe favoriete parfum kunnen bedenken

'Eau d'intelligence artificielle'
​Oordelen over vooroordelen in AI

Ik had van het weekend voor het eerst de openhaard weer aan. Knetterend haardvuur vermengde zich met de geur van rode wijn. Op de achtergrond hoorde ik de muziek van George Michael “Listen without Prejudice!” Typisch...

Technology03.10.2018

​Oordelen over vooroordelen in AI

Call for code: kan jouw code helpen bij natuur- en klimaatrampen?

We hebben het al eerder gehad over Call for Code, een competitie die ontwikkelaars uitdaagt om technische oplossingen te vinden die voor, tijdens of na klimaat- en natuurrampen kunnen helpen. Maar wat kun je bedenken dat...

Technology07.07.2018

Call for code: kan jouw code helpen bij natuur- en klimaatrampen?

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop