De zeven hoofdzonden van innovatie

Vorig artikel Volgend artikel

Goede ideeën zijn onmisbaar voor een bedrijf, maar voor de uitvoering is meer nodig dan alleen het spreekwoordelijke lampje boven je hoofd. Mindjet, producent van projectmanagement collaboration-software zet de zeven hoofdzondes voor een bedrijf op een rij wanneer zij willen innoveren en de uitdaging aangaan om van idee tot succesvolle uitvoering te komen.

De zeven hoofdzonden van innovatie

[Afbeelding: © bloomua - Fotolia.com]

LUST - De gepassioneerde fout

Gepassioneerde mensen hebben de neiging om enthousiast te raken wanneer ze worden geïnspireerd. Deze enthousiastelingen veranderen soms wel eens in ongeduldige doemdenkers als ze doordraven. Hoe lukt het je om deze gepassioneerde fout te vermijden?

Omarm de passie en geef het voldoende ruimte om de creativiteit te uiten. Geef ook de kritische medewerkers de ruimte wanneer ze de onpraktische kanten van het idee willen aankaarten. Nadat iedereen de ruimte heeft gekregen die zij nodig hadden, komt het idee vanzelf naar boven.

GULZIGHEID - Teveel van het goede

Er zijn mensen die komen met iets unieks en geweldigs, maar zij voegen vervolgens teveel kenmerken en functies toe. Dat is de gulzigheid van innovatie. Maar hoe vermijd je teveel van het goede? Je hoeft niet elk product zo te maken dat het op een Zwitsers zakmes lijkt. Dit veroorzaakt vertraging en heeft misschien wel negatieve gevolgen voor het product. Zeker als de toevoegingen gedurende het proces worden aangebracht. Zorg ervoor dat de doelen duidelijk zijn en dat ook elke functie of toevoeging een doel heeft.

HEBZUCHT - Geld besparen, maar ook graaien

Je krijgt waar je voor betaalt. Bedrijven die terughoudend zijn in het financieren van hun eigen groei kunnen ook niet verwachten dat ze hun concurrentievoordeel behouden. Maar hoe vermijd je deze financiële fouten? Ga op zoek naar oplossingen om dat voordeel te behouden voor de laagste kosten, maar focus niet obsessief op oplossingen die vervolgens je kansen ondermijnen.

LUIHEID - Je hebt een goed idee, maar daar blijft het bij

Aan een idee alleen heb je niets. Wanneer je geen gedegen strategie hebt om je ideeën uit te werken, dan wordt het snel een chaos. Hoe voorkom je dat de goede ideeën verloren gaan? In de competitieve markt van vandaag de dag is een idee alleen zo goed als de haalbaarheid ervan. Eerst de strategie, dan de executie. Strategie is het verschil tussen het hebben van een goed idee en de verkoop ervan.

JALOEZIE - Copycat killers en een verzadigde markt

Het is moeilijk om met unieke ideeën te komen vandaag de dag. Zelfs als je deze hebt, zal de concurrentie hiervan profiteren en zullen ze met enige subtiele aanpassingen zelf aan de slag gaan. Maar hoe zorg je er zelf voor dat je geen copycat wordt? Vermijd de verleiding om je concurrenten na te apen. Na-apers veroorzaken prijsoorlogen en bevorderen de verkoop op de zwarte markt. Zorg ervoor dat je focus ligt op het zijn van een echte innovator in plaats van een copycat.

WRAAK - Alles wat jij kan, kan ik beter (dus)

Soms gaan bedrijven in de aanval tegen hun grootste concurrent, terwijl deze concurrent wellicht niet eens vergelijkbaar is met zichzelf. Hoe ga je oneerlijke vergelijkingen uit de weg?

In plaats van uit te halen naar concurrenten, kun je je concurrent beter gebruiken als een kans om je product beter te maken. Concurrentie houdt je tenslotte scherp en stimuleert innovatie.

IJDELHEID - Ik ben onaantastbaar

Met één innovatie zorg je er niet voor dat je bedrijf voor altijd overeind blijft. De voortdurend veranderende wereld eist dat je meegaat met de ontwikkelingen. Maar hoe vermijd je de valkuilen van perfectionisme? Blijf bij jezelf en zorg ervoor dat je niet in je eigen comfort zone blijft hangen. Blijf in beweging. Luister naar de markt , luister naar je klanten en accepteer de wensen van je klanten. Wees niet bang om risico's te nemen.

Oke, nu weet je hoe je niet moet zondigen. Denk dan nu eens na over hoe je een heilige kan zijn….

Deze blogpost is geschreven door: Jeroen van der Lugt, Channel Sales Manager Mindjet.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies