Klanten hebben geen idee waar hun digitale infrastructuur staat

Vorig artikel Volgend artikel
Klanten hebben geen idee waar hun digitale infrastructuur staat

Zoveel werd dinsdag pijnlijk duidelijk toen een stroomstoring bij Easynet’s datacenter op Schiphol de continuïteit van (delen van) de offline, connected en online economie bedreigde. Het duurde ongeveer 1,5 uur voordat Easynet publiek ging met een tweet en ongeveer 11 uur voor de dienstverlening volledig hersteld was:

Bekijk deze Storify link van Dionar voor meer tweets over de stroomstoring.

Tijdens die 11 uur werden er vier dingen overduidelijk:

  1. 1. Datacenters zijn de nieuwe bedrijventerreinen in het digitale landschap van de online economie. De storing trof onder meer online parking, hotel reserveringen, e-commerce, communicatie, en Enterprise backoffices

  2. 2. Lokale uitval heeft landelijk effect. Een stroomstoring op Schiphol Amsterdam verhindert online parkeren in Venray

  3. 3. De digitale infrastructuur waardeketen is complex. Veel klanten hadden er geen idee van dat hun digitale infrastructuur bij het Easynet Schiphol datacenter staat

  4. 4. Als de digitale infrastructuur bedrijfskritisch is kan je je niet veroorloven om offline te zijn. Veel klanten zullen de contracten die zij hebben gesloten met hun digitale infrastructuur leveranciers heroverwegen en zijn waarschijnlijk bereid om meer te betalen voor een grotere betrouwbaarheid.

Voor de klant is het dus zaak om goed in de gaten te houden hoe de leveringsketen van digitale diensten nu echt in elkaar zit. Een leverancier kan zijn diensten op een digitale infrastructuur van een derde partij draaien, en die derde partij kan zijn infrastructuur behoefte afgedekt hebben bij weer een andere leverancier die een co-locatie ruimte heeft bij een datacenter.

Waar we in de levensmiddelenketen spreken van “de boer tot het bord”, en de herkomst van voedsel op de verpakking moet staan, moeten we in de IT de informatie leveringsketen gaan volgen van “het datacenter tot het device”. Dat daarbij de slager beter niet zijn eigen vlees kan keuren is evident. Met name voor de grootzakelijke markt verwachten we dan ook een toenemende vraag naar cloud assurance diensten. In samenwerking met een derde partij kunnen aanbieders de herkomst, locatie, wet- en regelgeving van hun aanbod laten certificeren. De honger van de business naar een snelle IT oplossing moet immers op veilige wijze gestild kunnen worden.

Deze blogpost is geschreven door Pim Bilderbeek, Partner en Principal Analyst bij onderzoeksbureau The METISfiles.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies