Innovatie is cruciaal voor toekomstige groei

Vorig artikel Volgend artikel

Innovatieve bedrijven kennen een significant grotere groei dan de gemiddelde onderneming. Zo blijkt uit een recent onderzoek van consulent Price waterhouse Coopers (PwC). In totaal waren er zo'n 1.700 executives in meer dan 25 landen en meer dan 30 sectoren die hieraan mee hebben gedaan. Opgemerkt wordt dat de 20% meest innovatieve bedrijven voor de komende 5 jaar een groei voorspellen die 2 keer zo hoog ligt dan het wereldwijde gemiddelde. Die groei is 3 keer hoger dan bij de minst innovatieve ondernemingen.

Volgens twee derde van de meest innovatieve bedrijven is innovatie een concurrentiële noodzaak. Dat wordt echter slechts door 19% van de minst innovatieve ondernemingen beaamd. Uit het rapport blijkt dat de meest innovatieve bedrijven de komende 5 jaar een groei van meer dan 60% verwachten. Hiermee zou 250 miljard dollar aan extra omzet worden gerealiseerd. De minst innovatieve groepen verwachten over diezelfde periode een groei van 21% en 93 miljard dollar extra inkomsten. 

Innovatie is cruciaal voor toekomstige groei

"De wereld is de voorbije vijf jaar sterk veranderd," merkt David Percival, innovatie-specialist bij PwC, op. "Innovatie is voor de meeste bedrijven een belangrijk element van het dagelijkse beleid geworden. Ooit zagen bedrijven een intrede in de Chinese markt de belangrijkste strategie om te groeien. Vandaag is dat innovatie geworden."

PwC merkt verder op dat 80% van grootste innovatoren aangeeft een doorgedreven strategisch plan heeft opgesteld om nieuwe projecten te realiseren. Bij de minst innovatieve ondernemingen kan minder dan de helft van de bedrijven een dergelijk strategisch plan voorleggen. In het rapport wordt verder benadrukt dat de innovatie in de meest uiteenlopende sectoren, van farmaceutica tot automotive en financiële diensten, kon worden opgemerkt. Ook geografisch is er volgens de consulent een grote spreiding merkbaar en kan innovatie zowel in India als in Nederland of Brazilië worden opgetekend.

De onderzoekers stelden ook vast dat innovatieve bedrijven een grote waarde hechten aan interne en externe samenwerking. Daarbij wordt opgemerkt dat 67% van de meest innovatieve bedrijven van sociale media gebruik maakt om met externe partners samen te werken. Bij de minst innovatieve bedrijven doet slechts 39% beroep op sociale media.

[Afbeelding: © treenabeena - Fotolia.com]

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies