IBM over Cloud toepassingen en de analyse van Big data

Vorig artikel Volgend artikel
IBM over Cloud toepassingen en de analyse van Big data

IBM behoort nog immer tot een van de belangrijkste en grootste technologie bedrijven in de wereld. Het bedrijf dat ruim 100 jaar geleden begon als producent van industriële uurwerken (denk aan koffiemolens en weegschalen) en groot werd via ponskaarten en later computers, is nu een van de grootste bedrijven achter de cloud en big data.

De moeilijkheidsfactor van big data is om de enorme hoeveelheid ruwe gegevens om te zetten in slimme inzichten. Volgens IBM zijn bedrijven dankzij big data in staat om sneller dan ooit gegevens te analyseren en uitkomsten te voorspellen. De bedrijven die dat daadwerkelijk doen, scoren een factor 2,2 beter dan hun concurrenten. 

We komen steeds meer praktische toepassingen tegen in ons dagelijks leven tegen die zonder dat we het weten of zien tot stand zijn gekomen dankzij al die vele inzichten. In de toekomst gaan deze ons helpen het leven eenvoudiger te maken. Denk daarbij aan koelkasten die automatisch een pak melk bestellen uit de supermarkt, wasmachines die ´voelen´ dat de pomp het aan het begeven is en al een monteur sturen op het moment dat je thuiskomt, of koffiezetapparaten die een uurtje later koffie zetten, omdat je je alarmklok vanochtend een uurtje hebt verzet. Dit klinkt als science fiction, maar dat is het niet. Op de IFA in Berlijn spraken we met Jelmer Letterie van IBM over enkele van deze toepassingen. 

Duidelijk is dat met dit alles de electronica-industrie een grote verandering ondergaat. Enerzijds raken consumenten steeds meer betrokken bij een merk of product en willen ze geïnformeerd worden op verschillende tijdstippen en via verschillende apparaten. Anderzijds worden product-lifecycles steeds korter en moeten electronicafabrikanten innovatieve producten en diensten sneller leveren en tegen lagere kosten.

Het is daarom dat veel electronicabedrijven kiezen voor innovatie Cloud, Mobile en Analyticsoplossingen om hun bedrijfsvoering volledig om te gooien om relevant te blijven voor consumenten. Bedrijven die dit niet doen zullen het steeds moeilijker gaan krijgen als de verwachtingen van ons als consument steeds hoger komt te liggen. 

Nieuwe producten die IBM aankondigde op IFA zijn o.a.:

· Smart Home Service Delivery: consumenten kunnen nu met hun smartphone of tablet apparaten en technologie bedienen die het comfort en de veilgheid in en rond het huis vergroten

ibm_ifa_smarthome

· Instrumented Home Appliances: wat gebeurt er als je een wasmachine aansluit op de IBM Smartcloud? Samen met Texas Instruments laten we de toegevoegde waarde zien van analytics, inclusief geografische analyses, voorspellend onderhoud en op maat gemaakte persoonlijke service voor aangesloten huishoudelijke apparaten.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies