Google SOE en hun variant op "The Periodic Table of Elements"

Google SOE en hun variant op "The Periodic Table of Elements"

Google SOE is geen spelfout van SEO en staat voor Strategie Of Everything. Volgens Jean-Louis Gassée Venture Capitalist (VC) en wonend in Palo Alto is SOE een variant op TOE, de Strategie Of Everything tegenover de Theory Of Everything.

SOE is een plan wat wordt omschreven als "
a plan to be all things to all people". Gassée schrijft dat VC's het niet zo op hebben met dit soort omschrijvingen. Teveel diensten in teveel markten en dan maar kijken wat wel of niet werkt, "We’ll shoot arrows in the dark and when the sun rises, we’ll paint a target around the one that lands in a good spot". Mooier kun je het haast niet omschrijven.

Wanneer je dit projecteert op Google en kijkt naar hun variant op de fameuze "Periodic Table of Elements", zal begrijpen wat wordt bedoeld. Het alleen al maken van een eigen variant, hoe mooi die ook moge zijn, zegt genoeg over de alles omvattende strategie van Google.

Wat Google's Tabel of Elements - API's & Developer Products toont, hoover over de mobile, search, gadgets enz, is een meer dan impressief beeld van waar werelds meest populaire zoekmachine allemaal mee bezig is. En dat is een ongekende hoeveelheid producten. Hierin focus en een strategie ontdekken is niet eenvoudig tenzij deze alles tracht te omvatten. Zie daar het punt van Jean-Louis Gassée.

Gisteren lanceerde Google haar nieuwe dienst Google+, na Orkut en Buzz poging #3 met sociale media want ook daarin wil Google vanzelfsprekend een rol spelen. De belangrijkste reden is niet dat Google perse wil scoren met social media maar heeft alles te maken met Google's business en dat is advertising. Hoe impressive bovenstaande Table of Google Elements ook moge zijn, Google verdient z'n muntjes met het uitserveren van van Adwords.

Grootste dwarsligger in dat model is Facebook, en dan met name de tijd die Facebook absorbeert van het totale internetgebruik. Als we de lijn in onderstaande grafiek doortrekken, en ga er maar vanuit dat dit bij Google al lang is onderzocht zullen we steeds minder gebruik maken van het web zoals we dat de afgelopen jaren hebben geconsumeerd. Het is ook web waar Google groot is geworden en waar de inkomsten vandaan komen. Of Google+ gaat bijdragen aan de Google's Strategy Of Everything weet ik niet. De table moet in ieder geval weer worden aangepast want het aantal elementen wat Google gaat toevoegen is nog bij lange na niet bepaald.

Facebook-Impact-On-Web
Tags: google
2d600050395e57e734f486cf6df66dec7accd832_42066_90_90_1Henk de Hooge

is oprichter en hoofdredacteur van Dutchcowboys. Daarnaast is hij online-uitgever, internet entrepreneur en MD van Red Banana, een creatief content marketing en communicatie bureau. Henk volgen kun je via Twitter @Henkey via zijn Facebook pagina en Google+. Zijn foto's kun je vinden door hem te volgen op Instagram.

Reacties (1)

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines