Dave Naylor: “SEO is like an artform”

Vorig artikel Volgend artikel
Dave Naylor: “SEO is like an artform”

Na een lange zomer- en herfststop zijn we terug met de serie SEO Roadshow. In aanloop naar SMX Londen (waar DutchCowboys en Searchcowboys verslag van zullen doen) praatten we met Dave Naylor. Dave is een van de meeste bekende SEO-experts van Groot Brittannie en spreekt dan ook op bijna elke searchconferentie. Zo ook komende week in Londen.

Door gebruik te maken van de mogelijkheden van Skype spraken Joost de Valk en Bas van den Beld uitgebreid met Dave Naylor. De naam ‘interview’ mag eigenlijk nauwelijks meegegeven worden aan deze bijbehorende podcasts. Door de bevlogenheid van Dave werd het meer een lang gesprek tussen vakidioten.

Het gesprek bestond uit twee delen: het beantwoorden van de vragen die we stelden, maar ook een deel echt wat pure vakidioterie is. Dave dook in het gesprek allerlei voorbeelden in waardoor je al luisterend mee kan klikken en kijken naar datgene wat Dave als SEO bezighoudt. Het maakt het gesprek tot een zeer interessant (maar wel erg lang) interview.

Dave gaat op momenten echt de diepte in. Zo legt hij uit hoe je kan wisselen van land om te zien hoe je daar rankt. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld zien hoe mooi Microsoft Live Search in de UK is… (ooit gehoord van ‘Never ending scrolling’?)

In het gesprek kwam onder andere het verschil tussen Europa en de VS aan bod. Volgens Naylor is het in Europa eigenlijk veel makkelijker om bovenaan te komen. De verschillende talen zorgen immers voor relatief veel minder concurrentie dan in de VS.

Naylor laat ook zijn licht schijnen op een mogelijke nieuwe Google. Baidu is dat volgens hem niet: “die zouden niet zo groot zijn als de Chinese regering Google niet tegenhield”. Hij ziet meer in verticals zoals kidzui.com, een zoekmachine voor kinderen.

-557.jpg

Naylor kan het ook niet nalaten zijn oude rivaal Calacanis nog even te stangen: Mahalo gaat het niet worden en verslechtert met de dag. “Het verandert nu al haar doelstelling, het was een ‘human search engine’ en is nu een ‘human how to search engine”. Tussen neus en lippen door laat Dave ook nog even weten dat ie vermoed dat Calacanis en Paris Hilton wel eens meer dan vrienden zouden kunnen zijn geweest…

Tot slot verteld Dave wie volgens hem de belangrijkste ‘influentials’ in search zijn. Naast Matt Cutts (Google) en Danny Sullivan (Searchengineland) noemt hij als derde: zijn RSS reader.

Enkele quotes uit het gesprek:
“I can’t just look at it and take it on face value”
“Google will mess up, but the speed they recover & change things is impressive”
“Black hat = buying links”
“Danny Sullivan is very much right on the line”
“SEO is like an artform”
“Keep going forward and never look back”

Het gesprek is in bijna zijn geheel terug te luisteren in twee podcasts. Met bijna 2 uur aan conversatie over SEO is het bijna een must voor de echte SEO die-hard.

In de komende weken zullen we de podcast in kleine meer gespecificeerde delen aanbieden maar we wilden jullie deze lange versie niet onthouden.

Luister naar deel 1

Luister naar deel 2

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies