Rechten van "The Square" verkocht aan Netflix, documentaire zal daar als eerste te zien zijn

Vorig artikel Volgend artikel
Rechten van "The Square" verkocht aan Netflix, documentaire zal daar als eerste te zien zijn

Netflix heeft de rechten gekocht van "The Square", een aangrijpende documentaire over de revolutie in Egypte. Begin 2014 zal deze nu exclusief te zien op de wereldwijde streamingservice van Netflix. Het is iets dat het bedrijf in de toekomst vaker wil gaan doen, het aanbieden 'original' documentaires en/of films.

"The Square," dat dit jaar de People's Choice Award voor documentaires won tijdens het International Film Festival in Toronto, is een epische documentaire waarin het verhaal achter de Egyptische revolutie wordt verteld door de ogen van jonge activisten die de afgelopen 2 jaar hebben geprobeerd om een beter Egypte op te bouwen.

De film toont de urgentie en intensiteit van de protesten op het Tahrir-plein vanaf het moment waarop de militaire leider Hosni Mubarak werd afgezet tot de verdrijving van Mohammed Morsi in 2013. Daarbij worden de gebeurtenissen zeer gevarieerd en uitgebreid in beeld gebracht in het leven van Magdy (een lid van het Moslimbroederschap), Khalid Abdalla (een Egyptische acteur die de hoofdrol speelde in “The Kite Runner”) en de charismatische Achmed. Op zijn poëtische vertellingen is de verhaallijn gebaseerd. Gewapend met niets anders dan camera's, sociale media, een diep besef en een onwrikbare hang naar verandering geven deze jonge revolutionairen vanaf de frontlinie hun beeld op de doorlopende strijd die met nieuwe wapens wordt uitgevochten.

"We vinden het fantastisch dat we een prachtige film kunnen laten zien waarin een van de belangrijkste recente gebeurtenissen op zo een menselijke manier tot leven wordt gebracht," aldus Lisa Nishimura, VP of Orginal Documentairy Programming bij Netflix. "The Square is een documentaire van het hoogste niveau: een schitterend opgebouwde kroniek van dappere mensen die tegen een enorme overmacht ingaan om de situatie in hun land te verbeteren. Wanneer je de docu kijkt, zie je geschiedenis op het scherm voorbijtrekken."

"Onze droom voor “The Square” is dat we zoveel mogelijk mensen inspireren. Door met Netflix samen te werken weten we zeker dat de film een breed en divers publiek bereikt. Het spannende is dat we bij deze film op geheel eigen wijze te werk zijn gegaan. Voor ons als filmmakers, die een documentaire hebben gemaakt over mensen die hun leven op het spel zetten en sterven voor hun overtuiging, is het essentieel om te laten zien dat je iets kunt bereiken,” zegt Noujaim. “We zien dat Netflix veel waarde hecht aan dit verhaal over een zeer recent moment in de wereldgeschiedenis en zijn erg blij dat Netflix begrijpt hoe belangrijk deze film is om mensen wereldwijd te raken, choqueren en inspireren,” zegt Amer.

Meer content

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blogidea Factory, de online uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Stylecowboys, Carrepublic & Eatly. Behalve...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies