TinTin WETA technologie : Kijkje achter de schermen bij productie proces Kuifje

Vorig artikel Volgend artikel

Het zal filmliefhebbers vast niet ontgaan zijn dat Kuifje in de bioscoop te zien is. En Kuifje is zoals altijd ongekend populair want de film staat na het openingsweekend op nummer 1 in de boxoffice. 

Tijdens de postproductie van de film "The Adventures of Tintin" had het team van Way To Blue het geluk om te worden uitgenodigd voor een bezoek aan de WETA studio's, waar The Lord of the Rings, Avatar en onlangs de apen in Rise of the Planet of the Apes tot leven werden gebracht. Producent Peter Jackson en regisseur Steven Spielberg, vertellen over de technieken en het productieproces van The Adventures of Tintin.

Na een stevig ontbijt waar kapitein Haddock trots op zou zijn, worden we begeleid naar een voorvertoningszaal, waar we door Peter Jackson persoonlijk worden verwelkomd. Nadat iedereen het zich gemakkelijk heeft gemaakt laat Jackson weten dat Steven Spielberg zich straks vanuit LA door middel van videoconferentie zal melden.

TinTin WETA technologie : Kijkje achter de schermen bij productie proces Kuifje

Terwijl we wachten op Spielberg, legt Jackson uit dat Spielberg aan het begin van de jaren ‘80 de filmrechten voor Kuifje kocht met het idee om een live-action film te maken, met als enige uitzondering dat Kuifjes hond Bobbie een computeranimatie zou worden. Tijdens een eerste gesprek tussen Jackson en Spielberg (terwijl Spielberg werkte aan War of the Worlds) besloot Jackson, zelf een levenslange fan van Kuifje, om te experimenteren hoe dit er uit zou kunnen zien. Terwijl Jackson bezig was met het filmen van King Kong en hiervoor beschikte over een make-up afdeling, filmde hij een korte schets waarin hijzelf kapitein Haddock speelde met een computergeanimeerde versie van Bobbie.  Dit experiment resulteerde in het volgende: Jackson werd Spielberg’s handlanger en Tintin werd niet langer een live-action film. 

Ondertussen meldt Steven Spielberg zich via de videoverbinding. De beroemde regisseur komt zeer fleurig over en begint direct te lachten en grapjes te maken met Jackson. Het wordt meteen duidelijk dat de twee Hollywood zwaargewichten goede vrienden. Ze gaan met elkaar om als twee grote kinderen. We krijgen twee filmfragmenten te zien. Het onvoltooide stuk film bestaat uit een achtervolgingsscène met hondje Bobbie en vervolgens zien we een watervliegtuigscène met Tintin en kapitein Haddock. 

TinTin (2)

Een interview met Peter Jackson en Steven Spielberg

Hoe vonden jullie het om een animatiefilm te maken?

Spielberg antwoordt eerst: "Ik heb altijd geleerd dat de wereld net zo belangrijk is als het verhaal. Ik denk dat dit altijd zo blijft, ongeacht de technieken die we gebruiken om onze verhalen tot leven te brengen. Hoewel dit voor mij een riskant en zeer lonend leerproces is geweest, komt het uiteindelijk toch aan op de basiselementen van het verhaal, de plot, de verteltrant en de personages. Vooral bij de boeken van Hergé gaat het er ons om te komen met een kunstvorm die de stijl van Hergé dichter benadert.

Peter Jackson voegt hieraan toe: “Een van de dingen die ik belangrijk vind, omdat Steven en ik niet bedreven zijn in het gebruik van computers en de film min of meer even in de handen van anderen moet worden gegeven, is dat er veel wordt gecommuniceerd met de computerkunstenaars. We wilden daarom een soort pijplijn opbouwen waarop de filmmakers kunnen inspringen om daadwerkelijk te kunnen filmen in deze virtuele wereld. Het was onze bedoeling dat Steven op een set zou kunnen stappen, omringd door deze onzichtbare virtuele omgeving en personages. Hij kon daarbij zelf de camera bedienen. Hoewel het technologie is geloof ik dat we toch een methode hebben gevonden om onszelf bijna evenveel vrijheid te geven als gewone filmmakers.

Daarna hebben we het over het schrijven en waarom de filmmakers vonden dat Steven Moffat, Edgar Wright en Joe Cornish de juiste mensen waren voor Kuifje. “De eerste beslissing die werd genomen was eigenlijk afkomstig van Peter", zegt Spielberg, “Peter was een hele grote fan van Doctor Who. Nu ben ik dat ook wel, maar Peter nog veel meer. Op zekere dag zei hij over de telefoon 'waarom vragen we niet de schrijver van Doctor Who?’ Hij was dus de eerste persoon waarmee we contact opnamen en degene die het nauwst samenwerkte met Peter en mijzelf aan de eerste voorlopige versie.

Over het schrijven zegt Jackson: "We wilden de film een Europese uitstraling geven. We wilden het niet amerikaniseren want het is een stuk Europese populaire cultuur. Er zit een mengsel in van actie, avontuur, satire, een zekere mate van sociaal commentaar en slapstick. We wilden gevoeligheid op dat gebied en we wilden schrijvers gebruiken die zelf ook fans van Kuifje waren."

TinTin (3)

Er is al gezegd dat beide filmmakers goed samenwerken, maar hebben jullie soms ook meningsverschillen en hoe ga je daarmee om?

Ik geloof niet dat er meningsverschillen waren in het bijzonder", zegt Jackson, "ik vergelijk het met een kruiswoordpuzzel die je samen met een vriend oplost. Je steekt de koppen bij elkaar en probeert de puzzel samen op te lossen". "Er is geen concurrentie", bevestigt Spielberg. "Ik geloof dat Peter en ik zulke grote Kuifje fans zijn, dat als je het daar eenmaal over eens bent er alleen nog maar sprake kan zijn van samenwerking. We komen uit verschillende werelddelen, maar wat Kuifje betreft zijn we eensgezind. Er is geen ego - er moeten problemen worden opgelost maar er zit geen ego in de weg. Het ging altijd hierom: hoe maken we deze film? Hoe maken we het verhaal beter? Ik geloof dat we geen enkele onenigheid hebben gehad bij het maken van deze film."

Er zijn zoveel Kuifje boeken voorhanden, waarom kozen jullie dit verhaal voor de verfilming?

Jackson: “De beslissing was in eerste instantie gebaseerd op een paar dingen. We wilden kapitein Haddock en Kuifje elkaar voor het eerst laten ontmoeten wat gebeurt in De krab met de gulden scharen. We keken naar dat boek, maar vonden dat er eigenlijk geen eerste film in zat. Het geheim van de Eenhoorn trok ons aan omdat er veel avontuur en mysterie in zit. Wat mooi is in Het geheim van de Eenhoorn is dat het aandacht schenkt aan het voorgeslacht van Haddock, waar zijn familie vandaan komt.” Spielberg: "Het was belangrijk dat die elementen uit De krab met de gulden scharen een plaats zouden krijgen, allereerst in verband met de nalatenschap Hergé. We wilden het publiek in onze eerste Kuifje film de wederzijdse introductie laten zien van kapitein Haddock en Kuifje. We hebben dus elementen uit De krab met de gulden scharen gebruikt en veel soortgelijk materiaal uit Het geheim van de Eenhoorn.

TinTin (9)

We hebben ons laten vertellen dat de rolverdeling voor een kwaliteitsproductie in feite niet anders is dan voor een live-action film. Hoe is de rolverdeling tot stand gekomen?

Peter Jackson zegt over Jamie Bell als Kuifje: "Ik heb met Jamie samengewerkt aan King Kong en hij kwam bij mij Kuifje-achtig over. Hij is een degelijke vent met een groot gevoel voor humor, hardnekkig en doet zijn uiterste best in alles wat hij onderneemt. Dat zijn ook de essentiële kwaliteiten van Kuifje.

Jackson laat Spielberg uitleggen hoe hij Daniel Craig heeft aangetrokken: “Ik heb met Daniel gewerkt aan Road to Perdition, dat is waar we elkaar hebben ontmoet. Mijn ervaringen met Daniel waren heel goed en hij werd een persoonlijke vriend. Op een dag noemde ik Kuifje over een glas bier en ik zei 'Wauw, jij zou ideaal zijn voor de rol van Sakharine’. Dus praatten we er over door en hij vond het leuk om iets nieuws te proberen, iets dat hij nog niet eerder had gedaan. En Simon Pegg en Nick Frost zijn als tweelingen in het dagelijks leven".

Jackson over de rol van Andy Serkis als kapitein Haddock: “Denk geen moment dat Andy de rol heeft omdat hij een vriend van ons is. Andy is ideaal als kapitein Haddock, ik kan me nauwelijks iemand voorstellen die de rol van dit personage met zijn manische energie en warrige kwaliteiten beter en interessanter zou kunnen invullen dan Andy. Ik wist gewoon dat Andy precies zou weten wat hij met Haddock zou aanmoeten".

Welke invloed zal Kuifje hebben op het op het publiek in een moderne wereld die gedomineerd wordt door films zoals Pirates of the Caribbean en Transformers?

Spielberg zegt; “Die vraag is gemakkelijk te beantwoorden, want de eerstgenoemde film was een Disneyland rit en de andere een stuk speelgoed dat niet populair was buiten de VS. Wanneer ik enthousiast wordt over een project voer ik geen marktonderzoek uit om de succeskansen op basis van populariteit te meten. Ik zoek gewoon naar een verhaal dat me aantrekt. Je hoopt dat er een publiek is zal begrijpen en waarderen wat je hebt gedaan of er door geamuseerd zal zijn." Jackson besluit met te zeggen: "Mijn filosofie is dat je gewoon moet geloven dat als je een goede film maakt (en dat is uiteraard niet gegarandeerd) je gewoon moet geloven dat het publiek ervan zal genieten. Je moet er naar streven om letterlijk de best mogelijke film maken".

Meer content

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies