De Favorieten van DutchCowboys

Vorig artikel Volgend artikel
De Favorieten van DutchCowboys

Gisteren vond eerste 'Favorieten-avond' van Beeldenstorm, het door het Nederlands Film Festival gelanceerde platform over digitale beeldcultuur, plaats in de Utrechtse Stadsschouwburg. De eer van het eerste Beeldenstorm- curatorschap viel ten deel aan Henk de Hooge van DutchCowboys, die zijn favoriete innovatieve mediaprojecten presenteerde aan het publiek.

De term transmedia viel direct, dus een verklaring van de begrippen multimedia, crossmedia en transmedia kon niet uitblijven. En hoewel het niet om vaststaande definities gaat (zowel in het academische debat als in het werkveld hanteert ieder zo zijn eigen uitleg), moet gezegd worden dat de voorbeelden van Henk de Hooge verhelderend werkten.

Bij multimedia gaat het volgens de DutchCowboy om exact dezelfde content, zoals bijvoorbeeld een radio-uitzending die via internet te beluisteren is. Bij crossmedia worden de specifieke eigenschappen van het medium benut, terwijl de inhoud (min of meer ) hetzelfde blijft: wanneer een krant het nieuws ook op een iPad publiceert, zijn er nieuwe mogelijkheden beschikbaar om het nieuws te presenteren. Transmedia daarentegen is volgens Henk veel meer een techniek, waarbij de verhalen complementair zijn. Een verhaallijn van het ene medium wordt oppakt en in een andere medium verder uitgewerkt.

Op naar de praktijk. De favoriete projecten van Dutch Cowboys:

The Blair Witch Project. Het eerste enorm bekende project dat we transmediaal kunnen noemen. De verhaallijn startte niet in de film, maar onder andere via posters die opgehangen werden in verschillende steden. Een ander transmediaal aspect waren de verhalen die via USENET verspreid werden. Dit maakte het verhaal nog realistischer.

Waste Land. Documentaire over hoe kunstenaar Vik Muniz met straatarme, vuilnisplukkende bewoners een kunstproject opzet bij 's werelds grootste vuilnisbelt in Rio de Janeiro. Een goed voorbeeld van transmedia storytelling, want dit project vertelt een verhaal via verschillende mensen en schilderijen. De website -met gallery- werd later gemaakt.



Prison Valley. In deze webdocumentaire krijg je, door zelf je route te bepalen door Prison Valley, een indringend beeld van de gevangenisindustrie in de Amerikaanse staat Colorado. Je maakt kennis met het dagelijks leven van bewoners van Cañon City, een stad met 13 gevangenissen, door "rond te lopen" en je eigen verhaallijn te kiezen.

Where is Gary. Documentairemaker Jean-Baptiste Dumont begon een zoektocht naar de man die hem - en vele anderen- op een luchthaven geld afhandig maakte. Het publiek werd uitgenodigd om te helpen bij het vinden van Gary en kon als coproducent meewerken aan het project. De zoektocht werd opgepikt door de media; ook de NOS wijdde er een item aan.



Highrise: Out My Window. is een interactieve 360˚ webdocumentaire, waarin je - in vrij letterlijke zin- kunt rondwandelen door de woonkamers van bewoners van betonnen flats in verschillende wereldsteden. Door objecten aan te klikken kom je meer over hun levens te weten.

The Thruth about Marika wordt door de makers aangeduid als een participation drama en 'Fiction without limits'. Een Zweedse televisieserie over een vermiste vrouw werd uitgebreid met nieuwe verhaallijnen in mockumentary-stijl, waar het publiek steeds meer bij betrokken werd. 25% van de kijkers dacht dat het echt was.

In Therapie. De Nederlandse televisieserie introduceerde dit jaar een app, waarmee je de inhoud van de telefoon van het hoofdpersonage, psycholoog Jonathan, kon downloaden in je eigen telefoon. Op die manier kon het publiek gedurende de dag betrokken blijven bij Jonathan en de clienten waar hij mee communiceerde.

Ander favorieten die Henk de Hooge noemde waren This Land, Lost, Harvey Dent, een campagne van The Dark Knight, The Matrix, Conspiracy for good en The Johnny Cash Project.

Tijdens het Nederlands Film Festival zullen nog twee andere Beeldenstorm favorieten-avonden plaatsvinden: zondag 25 september de favoriete game avond van Guerilla Games, en op woensdag 28 september de favoriete online avond van Alexander Klöpping.

Meer content

Lisette van Blokland

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies